مراقبت های دوران بارداری- (دكتر پروین رهبر) | خانواده مطهر

مراقبت های دوران بارداری- (دكتر پروین رهبر)

oooooous411

زوجین وقتی آمادگی برای بچه دارشدن را که قبلاً بیان گردیده است پیدا کردند حال باید اطلاعات کافی از دوران بارداری مراقبت های آن داشته باشند. اولین قدم آماده کردن زن باردار افزایش شناخت وی نسبت به تغییرات انجام شده در این دوران و همچنین آشنایی او با مشکلات دوران بارداری و راههای مقابله با آن و تغذیۀ صحیح و آمادگی برای زایمان می باشد،که از طریق شرکت درکلاسهای آمادگی دوران باردایانجام میشود. علاوه بر ایندر این کلاسها با آموزش تمرینات بدنی و تنفسی و تمرکز ترس مادر را از زایمان بسیار کاهش داده و چرخۀ ترس از زایمان و ایجاد هیجان بدنبال آن وسپس افزایش درد زایمان را از بین میبرد.

در دوران بارداری به سه مسئله باید توجه داشت:
1-سلامت جسمی مادر 2- حمایت شوهر از همسر 3- سلامت روحی روانی مادر
2- سلامت جسمی مادر
بدن خانم باردار در این دوران دچار تغییرات فیزیولوژ یک می شود که این نرمال است. شامل تغییرات قلبی عروقی(ضربان قلب در هر دقیقه 15تا افزایش مییابد) تغییرات خونی(درصد لخته شدن خون در حاملگی بالا می رود)-تغییرات کلیوی و تنفسی(تعداد تنفس افزایش مییابد).
بارداری شامل سه دوره سه ماهه میباشد. در سه ماه اول مادر باید از نظر میزان کم خونی،هپاتیت،ایدز،سیفلیس،ادرار بررسی شود. آزمایشات اضافی بسته به
شرح حال مادر و تشخیص پزشک میباشد.
در سه ماهۀ دوم بیشتر از نظر آبنرمالیتی های جنینی از جمله سندرم داوون ( مونگولیسم ) و سایر بیماری های ژنتیک بررسی شوند. تغذیۀ مادر باید از تمام گروه های غذایی مانند غلات، سبزی، میوه و شیر و فراورده های آن و انواع گوشت ها و پروتئین های گیاهی باشد.از خوردن غذاهای پر ادویه و چرب پرهیز نماید. آب بیشتری بنوشد.
مراقبت از دندان ها، پستان ها، بهداشت دستگاه تناسلی مهم است.نخوردن دارو مگر با تجویز پزشک – قرار نگرفتن در معرض اشعه – خودداری از مصرف دخانیات – انجام ورزش های سبک – پوشیدن لباس های گشاد و کفش راحت از مواردی است که مهم است.به پشت خوابیدن در سه ماه اول اشکالی ندارد ولی بعد از آن به علت فشار رحم روی عروق بزرگ بدن باعث افت فشار خون، سرگیجه و نرسیدن خون به جفت می شود. از سه ماه دوم به بعد سعی کنید به طرفین بخوابید از لگن به پایین رث ا با بالش بالاتر نگه دارید تا جریان خون برای رشد جنین بهتر شود.
2- حمایت شوهر از همسر باردار
در دوران بارداری همانطوری که مادر مواظب کودکی است که در شکم خود دارد پدر نیز باید مواظبت از مادر و بچه خود را داشته باشد.حاملگی مشخصا” مخصوص مادر است ، خانم های قلیلی باور دارند که پدر واقعا” می تواند این دوران را حس کند و این باور درست است ولی پدران به آن توجهی ندارند در موردش حرف می زنند و تاکید می کنند و مطالعه می کنند ولی عمل نمی کنند.
پدر مثل مادر نمی تواند لحظه به لحظه و نزدیک به قلبش احساس کند تکان های او را حس کند ولی می تواند در بسیاری موارد با همسرش شریک باشد که شامل موارد زیر می باشد. قابل ذکر است که موارد زیر در ایران به علت عدم وجود شرایط فرهنگی و اجتماعی کمی عجیب به نظر می آید. امیدورام در آینده نزدیک عمل به این مورد ها تحقق یابد.
توجه داشتن: پدر عزیز شما نمی توانید حامله باشید اما می توانید شریک همسرتان باشید مثلا” به عنوان یک حمایت کننده اجازه دهید همسرتان بداند که شما از بزرگ شدن شکمش آگاه هستید و تکان خورده بچه را حس می کنید . برای همسرتان و جنین داخل شکمش موسیقی بنوازید و بخوانید.
افکار درونی تان را از این دوران برای همسرتان بیان کنید.مدارک رشد جنین (مثل سونوگرافی ها) را نگهداری کنید.
با او باشید : سعی کنید در بعضی از ویزیت های همسرتان با پزشک حضور داشته باشید و سوالاتی از او بنمایید این نشان می دهد که شما فقط ناظر نیستید بلکه کاملا” شریک هستید . اگر مادر آمنیو سنتز( گرفتن مایع آمنیوتیک جهت انجام ژنتیک) دارد با او باشید( پدری را می شناسم که این مسئله را بعد از پنج سال از تولد فرزندش متوجه شد ) .
لازم است در کلاس های آموزشی تولد نوزاد شرکت کنید و به این طریق می توانید با همسرتان در تولد نوزاد شریک باشید.
سلامت تر باشید:توجه داشته باشید که رژیم همسر باردارتان سالم و مقوی باشد و مطمئن باشید استراحت کافی دارد . همانطوری که همسرتان رژیم خود را تعادل می بخشد و از خورد ن مواد مضر پرهیز می نماید شما هم می توانید با تغییر عادت های غذایی خود با او شریک باشید. از کشیدن سیگار پرهیز نمایید و سعی کنید زمانی را با یکدیگرقدم بزنید و ورزش کنید. تلاش کنید کار بیرونتان را کم کنید تا بیشتر در کنار همسرتان باشید.
تغییر بدن او را دوست داشته باشید:سعی کنید که یک عکس قشنگ در هر ماه حاملگی از همسرتان داشته باشید تا تغییرات بدن او را ضبط کنید . درک کنید همانطوری که حاملگی پیشرفت می کند همسرتان ممکن است از خود احساس خوبی نداشته باشد این احساس را خنثی کنید و به او بگویید زیبا است . کم شدن مسایل زناشویی را در این دوران بپذیرید. با تغییرات هورمونی زن باردار و ویار و مشکلات مخصوص این دوران مطرح کردن مسایل زناشویی از طرف شوهر می تواند یک ضربه دردناک برای زن باردار باشد. با خواسته های او همراه باشید:در بعضی مسائلی که همسرتان اصرار به همراهی دارد حتماً جواب مثبت بدهید. او حامل بار سنگین است. حداقل خرید روزانه را انجام دهید،گل برایش بفرستید،حتی اگر آخر شب هوس خوردن چیزی را دارد برایش تهیه نمایید.
راه بیمارستان را شناسایی کنید:مسیر بیمارستان را کاملاً شناسایی کنید چون در مواقع اورژانس مثل پارگی کیسه آب شما کاملاً دستپاچه میشوید.بدانید یک زن باردار همیشه نگران موارد اورژانس است و با این شناسایی شما همسرتان بسیار خوشحال میشود.مرکز تولد فرزند خود را بازدید نمایید و با پرسنل آن آشنا شوید
در کلاس هایی که در دوران بارداری برای پدران گذاشته میشود شرکت کنید و از تجربیات پدران دیگر استفاده کنید.
یک تیم از فامیل،همسایه و دوستان خوب که مایل به کمک هستند درست کنید تا در مواقع ضروری از آنها کمک بخواهید حتی این تیم میتواند پس از تولد نوزاد نیز به شما کمک کند
در اتاق زایمان باشید:برای پرستاری همسرتان آماده باشید.موزیک هایی که دوست دارد ضبط نمایید.وسایلی که برای بیمارستان لازم است آماده کنید.او را در آغوش بگیرید و آرام کنید.او را ماساژ بدهید.در موقع تولد با اجازۀ پزشک و کمک او بچه را از کانال زایمانی خارج کنید حتی بند ناف نوزاد را بزنید.
3 – سلامت روحی و روانی مادر
آیا شایع است که در دوران بارداری عصبی بود ؟
اگرچه حاملگی یک دوره مسرور کننده است ولی حداقل یک دهم خانمهای باردار از درجاتی از افسردگی و اضطراب رنج میبرند . سالها بطور غلط تصور میشد که هورمونهای دوران بارداری از افسردگی جلوگیری میکند اما حالا عقیده دارند که افزایش سریع هورمون در شروع بارداری میتواند وضعیت شیمیائی مغز را بهم بزند و شرایط را برای افسردگی آماده کند . تغیرات هورمونی در این دوران میتواند احساسات زن باردار را در جهت اضطراب بیشتر از معمول سوق دهد .
طبیعی است که یک خانم حامله در مورد خوردن ، نوشیدن واحساس کردن نگران باشد و این که فرزندش سالم است یا خیر ؟ و این که دوران بارداری چه اثری روی روابط خانوادگی میگذارد ؟ و این که چگونه مسئولیت های دیگر را انجام دهد . اگراین نگرانی ها مستقیماً روی زندگی روزمره تان اثر میگذارد باید دنبال راه حل باشید .

چند راه حل :
شروع کنید بطور آرام ترس هایتان را با شوهرتان در میان بگذارید حتی اگر او نیز این ترس ها را دارد باز گو کردن آن حال هردو را بهتر میکند . مادرهای دیگر کمک خوبی هستند زیرا آنها نیز این حالات را تجربه کرده اند .
اگر از سلامتی جنین نگران هستید و اطلاعات بیشتری می خواهید آن را با کسی که اطلاعات کافی دارد درمیان بگذارید . اگر از سرماخوردگی شدید خودتان روی جنین ناراحت هستید با پزشک خود تماس بگیرید .
آیا استرس روی بچه هم اثر میگذارد ؟
در حالی که استرس لازمۀ یک زندگی مدرن است استرس زیاد و مزمن میتواند باعث زایمان زود رس و یا بچۀ با وزن کم شود اگر شما مسئولیت افراد دیگری را بعهده دارید و در این جهت فعالیت زیادی میکنید خودتان را در اولویت قرار دهید . ممکن است شما را خودخواه تلقی کنند ولی باید بدانید مراقبت از خود یعنی مراقبت از بچه . استرس را قطع کنید و یا یادبگیرید چطوری آن را با آرامش کنترل کنید و در نتیجه یک حاملگی سالم داشته باشید .
چگونه می توان آرام بود؟
در اینجا راههایی وجود دارد که چگونه هیجانات در خانه و محل کار را کنترل کنید. کارتان را کم کنید. از هر فرصتی برای بالا نگاهداشتن پاها استفاده کنید. خواب نیمروزی داشته باشید. مطالعه کنید. از مزایای مرخصی و تعصیلات استفاده کنید. تنفس های عمیق و یوگا و حرکات کششی و ورزش های منظم به صورت قدم زدن ویا شنا کردن داشته باشید(قبلاً با پزشک خود مشورت نمایید). تغذیۀ سالم و متعادل داشته باشید تا انرژی لازمجهت فعالیت های روزانه را به شما بدهد. زودتر به رختخواب بروید. بدنتان جهت تغذیۀ جنین و رشد او بیشتر ازاندازه کار می کند بنابراین به استراحت بیشتری نیاز دارد. کتابهایی در مورد حاملگی بخوانید ویا این اطلاعات را از اینترنت بگیرید. داستانهایی خوب از حاملگی را از طرف دوستان گوش کنید ولی به چیزهایی که ممکن است باعث ترس شما شود فکر نکنید فقط فکر کنید که لحظات کنونی را چگونه بگذرانید. یک گروه ساپورت کننده تشکیل دهید. اگر در فشار روحی و استرس زیاد هستید به یک روانکاو مراجعه نمائید. پیشگیری از فشارها شما و بچۀ شما را از ریسک های غیر ضروری نجات میدهد و احتمال افسردگی حین حاملگی و بعد از زایمان را کاهش میدهد. افسردگی ریسک زایمان زودرس را زیاد میکند و عدم درمان آن شرایطی بوجود می آورد که مادر قادر به نگاهداری خود و فرزند خود نمی باشد.
علائم افسردگی: غمگین و ناامید بودن طوریکه فعالیت روزانه مختل میشود. عدم تمرکز در مسائل-گریه کردن- کم خوابی و خستگی شدید- خوردن مداوم یا بی اشتهایی شدید. (پاره ای از علائم آن)
ریسک فاکتورهای ابتلا به افسردگی در بارداری

1-سابقۀ داشتن افسردگی در قبل وسابقۀ وجود آن در خانواده.
2-مشکلات خانوادگی: اگر مشکلات توسط خود زوجین قابل حل نمی باشد باید حتماً مشاوره شوند. نباید بگویند وقتی بچه متولد شد همۀ مسائل حل میشود
بر عکس تولد نوزاد یک فشار جدیدی را بر روی خانواده اعمال می کند. همین حالا به توصیه های مشاور عمل کنید و روابط خانوادگی را بهبود ببخشید.
3-درمان نازایی: اگر با درمان حامله شدهاید بعلت فشارهایی که ماهها ویا حتی سالها درمان بر روی شما بوده است بسیار حساس هستید بنا براین در دوران
بارداری بعلت ترس از دست دادن بچه بسیار مستعد افسردگی هستید.
4-حاملگی های با ریسک بالا: مثل حاملگی هایی که در طول باردای نیاز به استراحت دارد ویا حاملگی دو قلو و غیره بیشتر در معرض افسردگی هستند.
5-اتفاقات استرس زای زندگی : نظیر مشکلات اقتصادی – جابجائی خانه – از دست دادن شغل – مرگ نزدیکان زن حامله را به سمت افسردگی می برد.
6- مشکلات گذشته: خانم هایی که از نظر روحی –فیزیکی و سکسی تحت آزار بوده اند بعلت از دست دادن اعتماد به نفس و احساس تنهایی و بی پناهی در ریسک افسردگی هستند و حاملگی مثل ماشۀ رها شده ای است که تمام خاطرات دردناک گذشته را به یاد شما می آورد.
فاکتورهایی مثل جوان بودن- تنها بودن –حاملگی نا خواسته نیز زمینه را برای افسردگی مستعد میکنند.
بنابراین آگاهی داشتن و عمل به مراقبت های بارداری توسط زوجین ضامن نسل آینده می باشد.
پدر محترم برای داشتن فرزندی بهتر همسر باردارتان را حمایت نمائید.

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی