تغذیه مناسب برای مدرسه ای ها | خانواده مطهر

تغذیه مناسب برای مدرسه ای ها

یکی از مسائلی که توسط والدین باید مورد توجه قرار گیرد تغذیه کودکان به ویژه در سنین پایین در مدرسه است. ما در این مطلب راهکارهای مهم برای داشتن تغذیه ای درست در دوران مدرسه را به شما آموزش می دهیم.

داشتن ميان وعده هاي سالم برای دانش آموزان مهم است چون:تغذيه مناسب را تامين مي كند،، باعث حمايت از عادات سالم غذايي در طول زندگي مي شود و از بيماري هاي ناتوان كننده و پر هزینه مثل بيماري هاي قلبي، سرطان، ديابت، فشاخون و چاقي جلوگيري مي كند. با رعایت نکات زیر می توانید تغذیه مناسب برای فرزندتان را فراهم کنید.

ميوه ها و سبزي ها

اغلب کودکان در خوردن ميوه وسبزي اشتیاق چندانی ندارند اما مصرف 3 تا 5 واحد از این مواد غذایی برای آنان الزامی است. توصيه مي شود قسمت اصلي ميان وعده ي كودكان از ميوه ها و سبزي ها باشد. مصرف ميوه و سبزي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سرطان و فشارخون بالا را كاهش مي دهد. ميوه ها و سبزي ها منابع بسيار خوبي از مواد مغذي مهم نظير ويتامينهاي A و C و همچنين فيبر هستند. با برنامه ريزي صحيح و بالا رفتن تعداد ميوه ها و سبزي هايي كه ماندگاري طولاني تر دارند اين میتوان بچه ها را به خوردن آنها واداشت. بسياري بر اين باورند كه ميوه و سبزي ميان وعده هاي گراني هستند. اما اگر هزينه ي آن ها را به ازاي هر واحد محاسبه كنيم بسيار ارزان تر از بسياري ميان وعده هاي نا سالم خواهند بود. بهترين راه براي آن كه بفهميد كودكان چگونه دوست دارند ميوه بخورند آن است كه انواع ميوه ها و سبزي ها را به روش هاي مختلف در اختيار كودكتان قرار دهيد:

– بچه ها اصولا میوه های شیرین و آبدار را دوست دارند. ميوه را مي توان به صورت كامل، تكه اي، نصفه يا نگيني در اختيار كودك گذاشت. ميوه هاي منجمد، كنسرو شده يا خشك را بايد مهيا كرد.

– سيب، زردآلو، موز، گيلاس، آلبالو، گريب فورت، انگور، طالبي، كيوي، نارنگي، پرتقال، هلو، آلو، توت فرنگي، هندوانه مثال هاي خوبي از ميوه ها هستند.

– ميــوه هاي كنســرو شده ي بدون قند به دليل آن كه ماندگاري طولاني دارند و ارزانتر مي توانند ميان وعده هاي مناسبي باشند.

– ميوه هاي خشك مثل كشمش، برگه هلو و زردآلو، يا ديگر ميوه هاي خشك شده به خصوص اگر بدون شكر باشند بهترین میان وعده محسوب میشوند.

-انگور، توت فرنگي يا هندوانه ي منجمد نيز راه ديگر براي توزيع ميوه ها به عنوان ميان وعده است. سالاد ميوه ها به خصوص اگر از ميوه هاي با رنگ هاي متفاوت استفاده شود براي كودك بسيار دلپذير خواهد بود.و اشتیاق دارد آن را امتحان کند.سعي كنيد از آن ها در تهيه سالاد ميوه كمك بخواهيد. در اين صورت كودك لذت بيشتري خواهد برد.

-استفاده از پاستیل های میوه ای و آب میوه های آماده در بازار به دلیل مواد افزودنی و شکر زیاد توصیه نمیشود. آب مخلوط ميوه ها يا آب ميوه به همراه خود ميوه يا مخلوط ميوه و شير راهكار ديگري است.

-سبزي هاي را مي توان به صورت خام يا همراه با چاشني هاي مختلف مصرف كرد

-هويج كوچك يا خلالي شده، خيار، ساقه هاي كرفس، نخود فرنگي، لوبيا سبز و گوجه فرنگي نمونه هاي خوبي از سبزي ها هستند.

-بهتر است از چاشني هاي كم چرب استفاده شوند. بچه ها سالاد سبزي ها را بهتر مي پذيرند. اگر مي توانيد سبزي هاي مختلف را خرد كنيد و روي ميز بچينيد تا كودك سالاد مورد علاقه اش را خودش تهيه كند.

دانه هاي سالم (نان، ، غلات صبحانه و …)

در رژيم غذايي دانش آموزان معمولا” مقادير زيادي فرآورده هاي غله ها (گندم، جو، برنج و …) وجود دارد. اما اغلب اين فرآورده ها شامل شيريني ها، كيك هاي صبحانه، غلات، صبحانه ي شيرين و غلات تصفيه شده ي ديگر است كه مقادير بالايي قند و چربي دارند. سعي كنيد غلات كامل را به كودكان بدهيد چون نسبت به غلات تصفيه شده حاوي مقادير بيشتري فيبر، ويتامين و مواد معدني هستند.بهتر است توجه کنید که شكر اضافه شده به اين محصولات كمتر از 35 درصد وزن كل و مقدار چربي موجود نيز بسيار پايين باشد.

لبنيات كم چرب

لبنيات منابع بسيار خوب كلسيم هستند كه در محكم سازي استخوان ها نقش مهمي دارد. به همين دليل بايد توجه خاصي به اين دسته مواد در رژيم غذايي روزانه ي كودك نمود. از آنجا كه ميزان چربي هاي اشباع در محصولات لبني بالا است استفاده از لبنیات پر چرب اصلا توصیه نمیشود. شير، ماست و انواع پنير از محصولات لبني بسيار خوب براي ميان وعده ها هستند.

ديگر ميان وعده ها

مغزها مثل بادام زميني، پسته، بادام، گردو ميان وعده هاي مناسبي هستند. يك مشت كوچك از اين مواد ميان وعده ي بسيار مناسبي خواهد بود. بهتر است از مغزهاي شور استفاده نشود.

نوشيدني هاي سالم

-آب سالم ترين نوشيدني است چون تشنگي را رفع مي كند و قند يا كالري اضافه اي ندارد. شير تامين كننده ي خوبي براي كلسيم و ويتامين D است. از شيرهاي پرچرب استفاده نكنيد. شيرهاي مزه دار مثل شير كاكائو، شيرقهوه، شير توت فرنگي و شير موز به دليل آن كه شكر اضافه دارند توصيه نمي شوند.

– آب ميوه ها به خصوص اگر بدون شكر باشند، بسيار مناسبند. بسياري از آب ميوه هاي موجود در بازار قند اضافي دارند و توصيه نمي شوند. به دليل كالري بالاي آب ميوه مصرف حداكثر 2 واحد آب ميوه در روز توصيه مي شود.

نكته: بچه هايي كه نوشيدنيهاي شيرين شده ي بيشتري مي خورند به دليل كالري اضافه تري كه دريافت مي كنند چاق ترند. به علاوه اين نوشيدني ها جايگزين نوشيدني هاي سالمي مثل شير (كه در پيشگيري از پوكي استخوان موثر است) و آب ميوه ي طبيعي (كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي وسرطان نقش دارد) مي شود. ضمنا” پوسيدگي هاي دنداني را در اين گروه نبايد از نظر دور داشت.

منبع: سایت اینترنتی پرداد

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی