فصل علم و دانش: دکتر محسن بهشتی پور | خانواده مطهر

فصل علم و دانش: دکتر محسن بهشتی پور

13177043881

آغاز سال تحصیلی، آغازی دوباره برای یک شروع خوب به سوی موفقیت است. بیایید قدم ها را هدفمند، آگاهانه و با برنامه پیش ببریم. یک سال تحصیلی دیگر آغاز شد. این آغاز زیبا را به شما استادان، معلمان و مربیان گرامی شادباش می گوییم و امیدواریم در امر تعلیم و تربیت امیدها و سرمایه های آینده میهن اسلامی مان موفق باشید.
آغاز ماه مهر، بر شما مبارک باد. پدر و مادر گرامی، مهرماه را حتما با مهر و محبت آغاز کنید. حتی الامکان برای فرزندان دانش آموزتان هدیه ای زیبا و دوست داشتنی تهیه کنید و به مناسبت آغاز سال تحصیلی و به امید موفقیتشان به آنها تقدیم کنید. البته فرزندان کوچک تر خود را هم فراموش نکنید.
همگي ما همزمان با تحصيل در مدارس، درسهايي از زندگي نيز مي آموزيم كه هردوي آنها مهم است. ماه «مهر» مصادف است با آغاز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی. می توان گفت که زندگی کمتر کسی از شور و جنب و جوش آغاز سال تحصیلی برکنار مانده است. تقریبا همه مردم به گونه ای با این مسئله مربوطند. آنان که نه خود دانش آموز و دانشجویند و نه فرزند محصل دارند و نه معلم و استادند و نه کسب و کارشان با شروع سال تحصیلی دگرگون می شود، لااقل شلوغی خیابان ها و رفت و آمد دانش آموزان، فضای زندگی آنان را دگرگون و نظرشان را به خود جلب می کند.

رعایت نکات زیر تا حدی به بهبود عملکرد فرزندتان کمک می کند:
اهميت روابط اجتماعي بسيار مهم تر از درجات مادي است كه هر كدام از ما در مسير آرزوها به آنها مي رسيم. بدون محبت و عشق و حمايت خانواده و دوستان در زندگي ، موفقيت هاي مادي ، خيلي لذت بخش نخواهد بود. با ايجاد تعادل در ملاك هاي برتري و ارزش هاي خود ، از ثبات زندگي بيشتري بهره خواهيد برد. برقراری رابطه‌ی صحیح با دانش آموز؛ بیان و رفتار والدین، آیینه‌ای است که رفتار فرزندان را منعکس می‌کند.

برنامه‌ریزی:
نوشتن برنامه‌ی واقع بینانه، شرط اجرایی بودن آن است. انسان جايز الخطاست ، همه ما اشتباه ميكنيم ، ولي با كينه توزي و يادآوري صدمات گذشته ، تنها اين خودمان هستيم كه از زندگي لذت نمي بريم نه ديگران. پس به معلمین و فرزندان خود این اجازه را بدهید تا برخی از اوقات اشتباه داشته باشند.  هیچ انسانی بدون خطا نیست؛ لذا با این حجم فراوان دروس این امکان وجود دارد آنها نیز اشتباه کنند. !!
برای انجام تکالیف فرزند ، با همراهی خود او برنامه ریزی کنید . توجه داشته باشید که برنامه درسی و تکالیف او ، با برنامه های مورد علاقه ی او در تلویزیون و فعالیت های دیگر او تداخل نداشته باشد . در برنامه ریزی ، به تفاوت های فردی کودکان توجه کنید . برخی کودکان مایلند بی درنگ پس از بازگشت از مدرسه، تکالیف  درسی را انجام دهند ؛ برخی دوست دارند، پس از استراحت و بازی به تکالیف برسند ، و برخی ساعتی را به انجام تکالیف و ساعتی را به بازی می پردازند و پس از بازی تکالیف را به پایان می برند .
بهترین شیوه  ، استراحت پس از مدرسه ، بعد انجام تکالیف ، سپس بازی است. توقع نداشته باشید ساعت‌ها مطالعه‌ی مداوم داشته باشند. درشروع مطالعه میزان توجه وتمرکز بالا است و به تدریج کاهش می‌یابد. برای هر 45 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت باید در نظر گرفته شود. برنامه‌ریزی به معنای پیوسته و مداوم درس خواندن  و ترک  فعالیت‌های دیگر نیست. فرزند شما نیاز دارد ساعاتی را به فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازد.

فراهم ساختن زمینه
برای انجام درست تکالیف و امور مدرسه ، محیط را آرام و بی صدا کنید . مطالعه والدین هنگام انجام تکالیف کودک ، انگیزه بسیاری در او ایجاد می کند . بکوشید در این هنگام ، محرک های مزاحم از قبیل تلویزیون ، رادیو ، صحبت با تلفن و … را از بین ببرید.
برای بررسی ضعف دانش آموز و ارائه راهکار مناسب با او همفکری کرده، نیازها و توانمندی‌های او را شناسایی کنید و با استفاده از تجربیات افراد صاحب‌نظر خدمات آموزشی و کمک آموزشی مناسب را انتخاب نمایید. ضمناً از پر نمودن ساعات مفید او با کلاس‌های متفاوت بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحیش جداً خودداری کنید چون نتیجه‌ای جز افت تحصیلی به دنبال نخواهد داشت.
پدرها و مادران گرامی بایست در نظر داشته باشند که؛ اطلاعاتی از برنامه‌های آموزشی، کادر مدرسه و…. داشته باشید و روند تحصیلی او را از معلمین مدرسه جویا شوید. ارتباط و هماهنگی با مدرسه از همان ابتدای تحصیل ، سبب می شود تا از فضای تحصیلی فرزند خود ، میزان تکالیف ، زمان مورد نیاز تکالیف ، روش معلم و … آگاه شوید و در موقعیت های گوناگون ، برخورد مناسب داشته باشید ؛ برای مثال ، اگر فرزندتان گفت : تکالیفم را در مدرسه نوشته ام ، با توجه به این که از فضای مدرسه و روش معلم آگاهی دارید ، پی گیری خواهید کرد.
سطح توقعات خودتان را با توانایی‌های عمومی و استعدادهای ویژه‌ی او هماهنگ کنید.  آمال و آرزوهای خود را به آن‌ها القا نکنید. هر كسي در زندگي ممكن است بارها و بارها شكست بخورد. شكست آموزنده است به ما ياد مي دهد كه چطور متواضع باشيم و راه درست تري را براي جبران آن انتخاب كنيم . توماس اديسون با شكستهاي متمادي توانست به هدف خود برسد ، او مي گفت :” من شكست نخوردم ، تنها ده ها هزار راه را امتحان كردم كه برايم مفيد نبود ! و به نتيجه نرسيد !”
موفقیت‌های تحصیلی او را بلافاصله تشویق کنید. تشویق باید متناسب با فعالیت او باشد. در بین همسنالان ودیگران موفقیت‌هایش را گوشزد کنید. به صحبت‌ها و نگرانی‌های  او گوش فرا دهید و با راهنمایی درست و صحبت منطقی او را درست هدایت کنید.
با درک فرزندتان عزت نفس را در او افزایش دهید. با او رابطه‌ی عاطفی و منطقی برقرار کنید. شرایط سنی اورا درک کرده و هرگز اورا با دیگر دوستانش مقایسه نکنید تا حس حسادت در او ایجاد نشود.
تغذیه : به تغذیه فرزندتان اهمیت دهید. تغذیه‌ی مناسب از عوامل مؤثر در تقویت حافظه است. به منظور نظم بخشیدن به مطالعات فرزندتان، به کمک او یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم، واقع بینانه و قابل اجرا بر اساس یک هدف مشخص، تهیه کنید.
پیروی از الگوی غیر طبیعی و داشتن رژیم غذایی نا مناسب، می‌تواند منجر به ضعف و خستگی، نداشتن تمرکز و کاهش قدرت یادگیری شود.
توجه داشته باشید که فرزندتان پیش از رفتن به مدرسه حتماً صبحانه میل کند اما نه به میزان زیاد و حجیم چون سنگین شدن معده فعالیت ذهنی را کاهش می‌دهد.
مصرف مواد پر کالری مثل خوردن کیک، شیرینی و شکلات در وعده‌ی صبحانه، میزان تمرکز را می‌کاهد.
در هنگام مطالعه برای فرزند خود تغذیه نبرید. در فواصل بین مطالعه‌ی دروس تغذیه‌ا‌‌ی سبک (میوه، آبمیوه، بادام، گردو و…) آماده کنید.
تشویق فرزندان: تشویق در این امر ، نقش معجزه آسایی دارد. بسیاری از والدین به نمره 20 علاقه نشان می دهند که مطلوب نیست. مهم این است که کودک شما در حد توان خود بکوشد؛ گرچه  نمره 20 نگیرد. توقع بیش از بهره ی هوشی کودک، از اشتباهات برخی خانواده ها است.
حساسیت بیش از حد: فرزندانی که وارد دوره نوجوانی شده و حس استقلال دارند، تذکرها و نصیحت های پی در پی شما در رابطه با مسائل درسی او ، به طور غیر مستقیم به او پیام می دهد که هنوز بچه است و بزرگ نشده. این پیام ، او را به موضع لج می کشاند تا استقلال خود را اثبات کند؛ بنابراین ، نصیحت ها را قطع کنید و به این مساله، حساسیت چندانی نشان ندهید. اجازه دهید خود به تحصیل بیندیشد و مسوولیت پذیری از درون برایش ایجاد شود.
افت تحصیلی برای شاگردانی که تغییر مقطع داشته اند و شاگردانی که تازه وارد مرحله ی نوجوانی شده و دچار فشارهای خاص دوران بلوغ ( اشتغال خاطر ، تحلیل انرژی ذهنی،عدم تمرکز) هستند؛ طبیعی است. برای کم کردن تاثیر این دو عامل ، بهترین کار، فراهم کردن آرامش روحی او می باشد.
همچنین برنامه نامناسب درسی، تعویض معلمان، روش خشن مدرسه، شیوه تدریس معلمان، وضعیت فیزیکی کلاس، شلوغی کلاس و … نیز در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است. هرگونه تغییر محیط ( خانه و مدرسه) افت می آورد و پس از تطبیق با محیط جدید ، ازبین می رود.
علل گوناگون مشکلات درسی کودکان چنین است :
مشکلات جسمی : ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. ممکن است بی رغبتی او به درس ، علت پزشکی( کارکرد بد کبد ، عفونت کلیه ، اختلالات هورمونی ) داشته باشد . مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از بین می برد.
مشکلات روحی : فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر ، حسادت به فرزند تازه متولد شده ، تبعیض و مقایسه کودک با دیگران ، سرزنش و توبیخ و… به طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت . سعی کنید محیط خانه را  آرام نمائید و اگر با همسر خود مشاجره دارید ، و اگر برادر یا خواهر بزرگ تر او ، وی را می آزارند ، این مسئله را حل نمائید.
اختلال در یادگیری : اختلال دریادگیری  که 80 درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می دهد ، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است . کودکان مبتلا به این اختلال ، از جهت بهره ی هوشی ،  متوسط رو به بالا هستند؛ پس بر خلاف تصور برخی ، اختلال در یاد گیری ، به معنای عقب ماندگی ذهنی نیست. مشکلات این گونه کودکان ، مربوط به ادراک، حافظه و توالی دیداری و شنیداری است و به طور معمول در تشخیص کلمات مشابه چون: دوز و زود ، غاز وزاغ ، روز و زور ، و… مشکل دارند.
خستگی : بازی و فعالیت های فیزیکی بیش از حد ، سبب خستگی فراوان و در نتیجه ، عدم انجام تکالیف خواهد شد؛ پس این گونه فعالیت ها نیز باید با حساب و بر اساس برنامه باشد.
حواس پرتی : برخی کودکان ، وقتی تنها هستند ، حواسشان پرت می شود ؛ پس باید زمینه ای فراهم شود که مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر ( آشپز خانه) به تکالیفش برسد ؛ تا در صورت حواس پرتی ، مادر به او کمک کند.
هوش فوق العاده : در مواردی ( گرچه اندک ) ، بهره ی هوشی بالای کودک، مانع از انجام تکالیف است ؛ زیرا از دید او، انجام تکالیف، بسیار بچگانه است. برای چنین کودکی می توانید با هماهنگی با معلم، برنامه ویژه ای را ترتیب دهید.
همانند سازی : احتمال این که بین نزدیکان ، بی سوادان پولداری باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد ، وجود دارد. باید الگوهای باسوادی که در زندگی خانوادگی و تربیت فرزند موفق هستند و جایگاه اجتماعی ویژه ای دارند ، به او معرفی کنید.

بایست باور داشته باشیم که همگی ما همزمان با تحصیل در مدارس ، درسهایی از زندگی نیز می آموزیم که هردوی آنها مهم است .مشکل اصلی این است که زندگی قبل از ما هم جریان داشته و ما را هم مانند دیگران در مسیرش با خود می برد و این در حالی است که ما تازه در ابتدای یادگیری و کسب معلومات لازم برای زندگی هستیم و تنها امیدواریم که روزی به همه ی جوانب دست پیدا کنیم ، پس بطور منطقی دانش ما همیشه عقب تر از زندگی است.
زندگی غیر قابل پیش بینی است و ممکن است هر لحظه شما را در شیب و فراز قرار دهد. فقط بگویید “هرگز” و بعد ببینید چه اتفاقی می افتد . برای مقابله با گره هایی که زندگی در مسیر شما قرار داده است ، تنها با ذهنی باز و خوش بین ، به آنها خوش آمد بگویید !!
چه شتابان است ساعتها در روز و چه زود می گذرد روزها در ماه و چه زود به پایان می رسد ماهها در سال و چه پرشتاب است سال ها درعمر. همواره سعي كنيد بهترین فرزند برای پدر و مادر خود و بهترين و مهربان ترين همسر، و با محبت ترین پدر و مادر برای فرزند خود باشید. همچنین تا آنجایی که می توانید؛ مهربانترين و بهترين رفيق و حتي رئيس برای همکارانتان باشيد، تا زمان وداع با اين دنيا به دنيايي زيباتر دست يابيم. زندگي كوتاه است و پايان آن نامعلوم. پس سعي كنيد محبت كنيد و تا آنجایی که می توانید به آنها خدمت کنید.

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی