اثرات منفی آلودگی صوتی در انسان: دکتر محسن بهشتی پور | خانواده مطهر

اثرات منفی آلودگی صوتی در انسان: دکتر محسن بهشتی پور

 

آیا تا به حال به صداهایی که در اطراف شماست، دقت کرده­ اید؟ آیا می دانید این صداها چه اثراتی بر فيزيولوژي بدن شما می گذارد. مطمئناً شما هم اطراف منزل و یا محل کارتان تعداد زیادی ساختمان قدیمی دیده ­اید که در حال تخریب و یا ساخت هستند. امروزه بحث‌های زیادی درباره مسائل زیست­ محیطی مانند جمع‌آوری زباله، جلوگیری از آلودگی هوا، جمع‌آوری بهداشتی و تصفیه فاضلاب و بسیاری از دیگر موارد، مطرح و برای کاهش اثرات زیانبار آنها نیز تلاش‌های زیادی انجام می‌شود. رشد بي‌رويه جمعيت توأم با توسعه صنعتي و تكنولوژي كلان­شهرها، مشكلات عديده‌اي را براي شهرنشينان به ارمغان مي‌آورد كه آلودگي محيط‌‌‌ زيست يكي از مهمترين اين معضلات است. امروزه حل معضل آلودگی صوتی نسبت به سایر آلودگی‌های زیست‌محیطی در درجه اهمیت كمتری قرار گرفته است، چرا كه خطرات بهداشتی ناشی از آن به سرعت قابل رویت نیست؛ اما نباید از این موضوع غافل شد كه در قرن اخیر، بسیاری از شهرهای بزرگ با این مسأله و عوارض ناشی از آن به عنوان یک معضل زیست­ محیطی مواجه‌اند.

آلودگي صوتي بعنوان يكي از مهمترين آلاينده‌هاي زيست­ محيطي در ايجاد اينگونه مشكلات در شهرهاي بزرگ سهم بسزايي را به خود اختصاص داده است. آلودگي صوتي با فن‌آوري و تكنولوژي صنعتي رابطه مستقيم دارد و همزمان با رشد و ارتقاء تكنولوژي، مشكل صدا نيز ابعاد گسترده‌تري يافته و باعث بروز مشكلات بيشتري شده و خواهد شد. مشكل اين نوع از آلودگي در اكثريت كشورهاي صنعتي بعنوان يكي از مهمترين موضوعات زيست‌محيطي تلقي شده و حتي در مديريت كلان­شهرسازي، معماري داخلي مراكز بهداشتي درماني، آموزشي و تحقيقاتي، مسكوني و تجاري و همينطور طراحي ماشين­آلات صنعتي مورد توجه ويژه قرار گرفته است. تحقيقات انجام­ شده نشان مي‌دهد كه هياهو و دغدغه­ هاي زندگي ماشيني، منجر به ایجاد ناراحتي­هاي جسمي و روحي شهروندان در كلان­شهرها شده است كه به عوارض جسمي، روحي و رواني منتهی شده؛ عوارض ناشي از سر و صداي ترافيكي در مقايسه با انواع ديگر، بسيار زيان­بارتر است. اين مسائل باعث شده است كه جهان امروز براي مبارزه با اين معضل، هزينه‌هاي هنگفتي را صرف نمايد.

فيزيولوژي گوش انسان

اصوات، جهان ما را در بر گرفته‌اند و این در حالی است که اغلب ما نسبت به مفهوم آنها و تاثیری که بر ابعاد باطنی ما دارند بی‌توجه­ ایم. جهان ما، جهان اصوات است و لازم است اکنون که در حال تجربه این جهان و کیفیت‌های آن هستیم، مفهوم و معنای اصوات این جهان را هر چه کامل­تر بشناسیم و الگوهای بنیادین آن را درک کنیم. گوش انسان از سه قسمت گوش داخلي، مياني و خارجي تشكيل شده كه هر كدام از اين قسمت­ها، وظايف مهمي را بر عهده دارند. لاله ­ی گوش با توجه به شكل ظاهري خود، امواج صوتي را از محيط اطراف جمع‌آوري و پس از متمركز نمودنِ آن، موج را به داخل مجراي شنوايي منتقل مي‌کند. از طريق اين مجرا، اصوات به داخل گوش مياني انتقال مي‌يابند. برخوردِ اصوات به پرده­ ی صُماخ، به كمك استخوان‌هاي سه‌گانه به گوش داخليِ حلزوني­ شكل، راه می­یابد و باعث مرتعش شدن مايع داخل آن مي‌شود.

عامل صدا، انسان و سایر موجودات زنده را از بین نمی‌برد بلکه باعث ضعف شنوایی، ناراحتی‌های عصبی و ناشنوایی می‌شود. معمولا شدت صدا را با واحدی به نام دِسی­بل نشان می‌دهند و برای سنجش صداها نسبتِ log آن را تعین می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که درجوامع صنعتی از دست دادن شنوایی با سن افراد نسبت مشخصی دارد. صدا‌های شدیدِ کوتاه ­مدت در انسان باعث ناشنوایی موقت می‌شود.

اگر انسان در معرض صداهای بلند، برای مدت طولانی­تری قرار گیرد، ناشنوایی دائم پیش می‌آید. صدایی برابر 90 دسی‌بل روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. در ممالک پیشرفته، قدرت شنوایی زنان بهتر از مردان است، زیرا در مشاغلی فعالیت می­کنند که صداهای کمتری را تحمل می‌کنند. آلودگی‌های صوتی که در اطراف مناطق مسکونی موجب ناراحتی می‌شوند عبارتند از:

  • کارخانجات
  • کار‌های ساختمانی
  • صدا‌های ناشی از سیستم تهویه منازل

صدای ناشی از حمل و نقل (صدای موتور هواپیما، بوق اتومبیل)،  سر و صدای داخل منازل (مثل صدای تلویزیون و جاروبرقی) و… نیز اهمیت زیادی دارند.

بخش حلزونيِ گوش از سلول‌هاي مويي ­شكلِ كوچكي تشكيل شده است كه وظيفه انتقال صدا به اعصاب حسي را بر عهده دارند. با شروع حركات مداوم اين موها، سلول­هاي عصبيِ مربوط به آن­ها نيز تحريك و باعث تحريك فيبرهاي عصبي مي‌شوند. اين تحريكات به مغز مي‌رسند و پس از تجزيه و تحليل آن­ها، در نهايت صدا، توسط انسان درك مي‌شود.

ساختار فيزيولوژي بدن انسان چنان طراحی شده است که واکنش خاصی به صداهای مختلف نشان می­دهد. این واکنش ها تنها به آلودگی صوتی و آلاينده‌هاي زيست­ محيطي یا  سر و صدای حمل و نقل ماشین­ها، کارخانجات و… نیست. بلکه آدمی نسبت به صداهای دیگر نیز واکنش­های عجیبی دارد. دانشمندان با اسکن مغزیِ افرادی که به 74 نوع صدای مختلف گوش می‌دادند،‌ موفق شدند بد‌ترین و گوش‌خراش‌ترین صداهای جهان را به ترتیب آزار‌دهندگی شان رتبه‌بندی کنند. همچنین بر اساس مطالعات، صدای کشیده شدن تیغه­ ی چاقو بر روی بطری شیشه‌ای، بدترین و گوش‌خراش‌ترین صدا برای گوش‌های انسان است. در این مطالعه­ ی جدید، داوطلبان که زیر اسکنر‌های MRI قرار داشتند و به مجموعه‌ای از 74 صدا گوش می‌دادند، صدای کشیده شدن چنگال بر روی شیشه را دومین صدای آزار‌دهنده انتخاب کردند و در پی آن، صدای کشیده شدن گچ بر روی تخته­ ی سیاه، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. همچنین صدای کشیدن صندلی ناهارخوری، هنگام صرف غذا، صدای ملچ  و ملوچ دهانِ افراد موقع غذا خوردن نیز جزو این صداها بوده است.  بر اساس گزارش تلگراف، محققان با مطالعه بر روی گروهی 13 نفره از داوطلبان دریافتند اصواتی با فرکانس 2000 تا 5000 هرتز، محدوده‌ای است که گوش‌های انسان نسبت به آن حساس است و غیر‌قابل تحمل‌ترین صداها به شمار می‌روند. صدای جیغ نیز در این محدوده صوتی قرار می‌گیرد و دانشمندان هنوز درنیافته‌اند که چرا گوش‌های انسان به این محدوده صوتی تا این اندازه حساس است.

کشیدن ناخن روی تخته سیاه، چنان صدای ناهنجاری ایجاد می کند که بیشتر انسان­ها عکس ­العمل ناگهانی و خاصی به آن نشان می­دهند. شاید شما هم، همین الان تنها با فکر کردن به این صدا حس بسیار بدی پیدا می­کنید! اما دقیقا چه چیزی باعث می شود که ما چنین عکس ­العمل شدیدی به این صداها نشان بدهیم؟ در گذشته نظریه­ های زیادی در این زمینه ارائه شده بود. یکی از این نظریه ها این بود که این­گونه صداها شبیه صداهای هشدار برخی از نخستین­ سانان از جمله میمون­ها هستند و به همین دلیل هم وقتی انسان این صداها را می­شنود، عکس ­العمل بدی نشان می­دهد. اما وقتی مشاهده شد که میمون­ها به برخی از صداهای بلند، شبیه صداهای ناهنجار عکس ­العمل نشان می دهند ولی انسان­ها به آن­ها هیچ واکنشی نشان نمی­دهند، این نظریه رد شد.

یکی دیگر از آزمایش های مهم در سال 1986 انجام شد. محققان صدای کشیده شدن چنگال فلزی روی تخته سیاه را ضبط کردند و سپس بسامد های بالا و بسامد های میانه ی صدا را حذف کردند. با پحش کردن دوباره ی صدا معلوم شد که برخلاف باورهای گذشته این بسامدهای بالا نیستند که گوش ما را اذیت می کنند بلکه این بسامد های میانه هستند که برای ما ناهنجار هستند.

در سال 2011 آرمایشی توسط «مایکل اوهلر» و «کریستوف رویتر» انجام شد که ابهامات بیشتری را برطرف کرد. اوهلر و رویتر یکی از صداهای ناهنجار را برای داوطلبان پخش کردند. به بعضی از داوطلبان گفته شده بود که منبع صدا، آلات موسیقی است ولی به باقی آن ها گفته شده بود منبع اصلی صدا چیست. در حین پخش شدن صدا، اوهلر و رویتر ویژگی های جسمی داوطلبان از جمله فشار خون، ضربان قلب و رسانایی الکتریکی پوستشان را اندازه گرفتند. معلوم شد که با شنیدن صداهای ناهنجار، میزان رسانایی الکتریکی پوست انسان به مقدار قابل توجهی بالا می رود. نتیجه ی این مشاهده این بود که شنیدن این جور صداها واقعا یک تغییر فیزیکی در بدن ما ایجاد می کنند. جالب ترین مشاهده ی آزمایش این بود که برای شرکت کنندگانی که می دانستند منبع صدا چیست نسبت به بقیه، صدا ناهنجارتر بود.

اوهلر و رویتر به این نتیجه رسیدند که بسامد های بین 2000 تا 4000 هرتز بسامد هایی هستند که باعث ناهنجار شدن صدا می شوند. این بسامد ها با بسامد های میانه ی آزمایش سال 1986 مطابقت داشتند. به نظر اوهلر و رویتر، سوراخ گوش ما طوری طراحی شده است که بسامد های بین 2000 تا 4000 هرتز را بلند تر می کند چراکه صداهای مهم دیگری مثل صدای داد و فریاد یا صدای گریه ی بچه ها هم در همین بسامد ها قرار دارند. اوهلر و رویتر می گویند این ویژگی در طول سالیان سال به خاطر کمک به زنده ماندن انسان ها به وجود آمده و ناهنجار شدن بعضی از صداها از عوارض جانبی آن است.

در آزمایشی که اخیرا انجام شد، 13 داوطلب وارد دستگاه های MRI شدند تا محققان هنگام شنیدن صداهای ناهنجار فعالیت مغزی آن ها را زیرنظر بگیرند. محققان مشاهده کردند که هنگام شنیدن صدای ناهنجار، فعالیت دو بخش کورتکس شنوایی و آمیگدال مغز همزمان بالا می رود. آمیگدال بخشی از مغز است که یکی از وظایفش پردازش احساسات است. محققان متوجه شدند که فعالبت آمیگدال در طول آزمایش شبیه فعالیت آن در حین شنیدن صدای داد و فریاد یا صدای گریه ی بچه ها است. آن ها به این نتیجه رسیدند که گوش ما به بسامد های بین 2000 و 5000 هرتز حساس است و همین هم باعث ناهنجار به نظر رسیدن بعضی صداها می شود. نتیجه ی این آزمایش تقریبا با نتیجه ی اوهلر و رویتر مطابقت داشت.

اثرات صدا بر سلامت انسان

بطور كلي مي‌توان تأثيرات آلودگي صوتي بر روي انسان را به چند قسمت زير تقسيم‌بندي كرد:

1- كاهش شنوايي

2- اثرات باليني

3- تأثير بر خواب

4- اثرات روحي و رواني

5- اختلال در مكالمات

ساده‌ترين و ملموس‌ترين عارضه‌اي كه صداي آزاردهنده براي انسان به ارمغان مي‌آورد، كاهش قدرت شنوايي است. شنوايي طبيعي به سلامتي سه قسمت تشكيل دهنده گوش بستگي دارد و نحوه آسيب به دستگاه شنوايي از سه طريق ممكن است:

الف: هدايتي؛

ب:حسي؛

ج:عصبي؛

كاهش شنوايي هدايتي زماني اتفاق مي‌افتد كه قسمت خارجي يا مياني گوش صدمه ببيند. كاهش شنوايي از نوع حسي در اثر آسيب ديدگي گوش داخلي (بخش حلزوني شكل) صورت مي‌گيرد و كاهش شنوايي از نوع عصبي نيز در اثر صدمه ديدن نرونهاي عصبي اتفاق مي‌افتد و در واقع حساسيت سلولهاي شنوايي كاهش مي‌يابد كه به فركانس اصوات دريافتي بستگي دارد. اثرات ناشي از كاهش شنوايي حسي و عصبي از نوع تغييرات ماندگار و بازگشت ناپذير مي‌باشند. اين تغييرات ماندگار مي‌توانند ناشي از قرارگيري در معرض يك صداي با تراز صوتي بسيار بلند در مدت زمان كوتاه نظير انفجار يا تراز صوتي پائين تر با ميزان مواجهه طولاني‌تر باشد.

واكنش سيستم شنوايي بدن انسان در مقابل اصوات آزار دهنده را مي‌‌توان به 4 دسته ذيل تقسيم بندي نمود:

1- تطبيق: چنانچه سيستم شنوايي انسان در معرض تراز صوتي بالايي قرار گيرد، خود را با شرايط جديد تطبيق مي‌دهد تا از آسيبهاي احتمالي در امان باشد.

2- تغيير موقت آستانه شنوايي: اين مرحله بعد ازمرحله تطبيق شكل ميگيرد و در صورت ادامه مواجهه با ترازهاي صوتي بالا، خستگي و كري موقت ايجاد مي‌شود.

3- تغيير دائمي آستانه شنوايي: چنانچه تماس فرد با ترازهاي صوتي بالا طولاني گردد، اثرات سوء شنوايي عميق‌تر شده و دائمي مي‌شوند‌.

4- تغيير آستانه شنوايي غير قابل برگشت: در اين مرحله سلول‌هاي شنوايي آسيب ديده و تغيير غير قابل برگشت آستانه شنوايي را باعث مي‌شوند.

زندگی زيباست زشتی ‌های آن تقصير ماست

در مسيرش هرچه نازيباست آن تدبير ماست

در واقع می‌توان گفت که هر صدایی در جهان ما، حامل نوعی آگاهی است. این آگاهی از هستی و ارتعاشات درونی منبع صدا منتشر می‌شود و به همین دلیل نیز گوش کردن به اصوات جهان می‌تواند سطح آگاهی انسان را تغییر دهد. معلمین باطنی با شناخت عمیقی که نسبت به الگوهای صوتی جهان دارند به خوبی از این قدرت نهفته در صدا استفاده می‌کنند. تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد، شنیدن گریه نوزاد باعث فعال شدن بسیار سریع دو بخش مغز می‌شود که این واکنش با شنیدن هیچ صدای دیگری ایجاد نمی‌شود.

محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعات خود دریافته‌اند که صدای گریه نوزاد کاملا متفاوت از انواع دیگر گریه بوده و باعث ایجاد یک پاسخ احساسی خاص در مغز افراد می‌شود؛ به همین دلیل حتی افراد فاقد فرزند نیز نمی‌توانند این صدا را نادیده بگیرند. این مطالعه بر روی ۲۸ مرد و زن داوطلب فاقد فرزند و بدون تجربه نگهداری از نوزادان انجام شده و مغز افراد در زمان شنیدن انواع مختلف گریه و صداهای مختلف اسکن شد.

درحالیکه پیش از این تصور می شد که مغز قدرت پردازش جنبه‌های پیچیده صدا در زمان کوتاه را ندارد، یافته‌های این تحقیق نشان می دهد که ظرف چند هزارم ثانیه پس از شنیدن صدای گریه نوزاد، ‌مراکز احساسی مغز انسان بشدت فعال می‌شوند. بر این اساس تنها پس از ۱۰۰ میلی ثانیه (زمانی معادل یک پلک زدن)، دو منطقه از مغز که مسؤول پاسخ به احساسات هستند بطور همزمان فعال می‌شوند.

دکتر «کریستین پارسونز» می گوید: گفته می‌شود که واکنش احساسی مردان در برابر نوزادان چندان زیاد نیست، اما نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که هر دو بخش مغز در مردان و زنان، حتی افراد فاقد فرزند ظرف تنها ۱۰۰ میلی ثانیه فعال می‌شوند. نتایج این تحقیق نشان می دهد، پاسخ مغز در مواجهه با انواع دیگر گریه از جمله گریه بزرگسالان یا صدای حیوانات گرفتار و زخمی، به هیچ عنوان مشابه شنیدن صدای گریه نوزاد نیست.

در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که صدای نوزاد ممکن است از نظر برخی از بزرگسالان گوش خراش و ناراحت کننده باشد ولی برای نوزاد وسیله ای برای ابراز وجود و بروز احساسات و برای مادر آوایی اطمینان بخش و زیبا ست حتی میتوان صدای نوزاد را در اورتور های بعضی آثار موسیقی پاپ و … شنید پژوهشگران دانشگاه میشیگان در سال 1993 نشان دادند که شنیدن 15 دقیقه موسیقی مناسب می تواند باعث افزایش  اینتر لوکینهای خون از 4% به 12/5% شده و در نتیجه سطح ایمنی بدن بالاتر برود هم چنین محققین دانشگاه جان هاپکینز آمریکا نشان دادند که پخش موسیقی تند و پر هیجان باعث مصرف مواد غذایی بیشتر شده و پخش موسیقی های ملایم و آرام زمان جویدن مواد غذایی را افزایش داده و در نتیجه افراد میزان کمتری ماده غذایی را مصرف و دریافت می نمایند .  آلوین ـ 1996 و قبل از آن سالیوان ـ 1994 به بررسی تاثیر موسیقی در درمان بیماران مغزی و قلبی پرداختند. موسیقی ملایم و مناسب موجب کاهش فشار خون، تعداد ضربان قلب و سطح اسید چرب آزاد می گردد.

اصوات طبیعی

از دیرباز همه انسان ها بر این باور بوده اند که صدای طبیعت ، زیباترین صدایی است که می تواند یک انسان را به وجد آورد. بارش باران ، وزش باد و لرزش درختان هر یک آدمی را به گونه ای خاص سرمست می سازد. آدمی قادر است اصواتی را که در هوا حرکت می کنند را بشنود؛ صدا میتواند در گاز، مایع و حتی جامدات نیز حرکت کند. صدا قادر به حرکت و گذر از خلاء نیست. وقتی صوت به گوش ما میرسد نهایتاً به امواج عصبی تبدیل شده و باعث درک آن در مغز میگردد. به شکلی تخصصی تر میتوان صوت را بصورت تغییر در فشار، جابجایی ذرات، و یا سرعت ذراتی که در یک ماده ی کشسان  و یا بصورت زنجیره ای از پر تراکم و رقیق شدن مکانیکی  یا همان امواج طولی که بشکل متوالی در بستری که حداقل کمی تراکم پذیر(جامد، مایع، گاز و نه خلاء) است پخش میشود تعریف کرد. در امواج صوتی بخشی از مواد(مولکولها یا دسته ای از مولکولها) در جهت انتشار آشفتگی حرکت میکنند( بر خلاف امواج عرضی). عامل ایجاد کننده ی  صوت را منبع صوت گویند که میتواند بطور مثال سیم ویولونی که آرشه بر روی آن کشیده میشود باشد.

یک موج صدا عموما از نظر نموداری بشکل یک خط افقی و موجی نمایش داده میشود. قسمت بالای موج یا قله ی موج نشان دهنده ی قسمت متراکم و قسمت پایینی یا بخش فرو رفته نشان دهنده ی بخش کم تراکم است. طبیعت این معجزه زیبای آفرینش خداوند، از عوامل تاثیر گذار بر انسان است. زمانی‌که اجداد پیشین ما در بستر طبیعت قرار گرفته‌اند، دچار تغییر و تحول شده و طی عبور از مسیر بسیار طولانی زمان، با آموزش و یادگیری زندگی روزمره از طبیعت و مسایل دیگر، تبدیل به انسان های با شعور امروزی شده‌اند که در بعضی مباحث، طبیعت را نیز تحت سلطه خود در آورده اند.

بر اساس این ملاک اصوات به دو گروه اصوات غیر موسیقایی و اصوات موسیقایی تقسیم می شوند. اصوات موسیقایی اصواتی است که شنیدن آن برای گوش انسان لذت بخش است و خود به دو گروه اصوات متصل و منفصل تفکیک پذیر است. اصوات متصل صداهای موسیقی است که بدون قطع و به طور پیوسته به گوش می رسد مانند صدای نی یا ویولن و اصوات منفصل صداهای موسیقی است که به طور ناپیوسته شنیده می شود مانند صدای دف یا سنتور.

در واقع می‌توان گفت که هم آهنگی صوتی و ارتعاشی شناخته شده در حوزه فیزیک، خود سطحی از تجلی یک هم آهنگی فراگیر در هستی است. در حالت وقوع هماهنگی، میزان انتقال، نفوذ و جذب انرژی از منبع ارتعاش به شخصی دریافت کننده به بیشترین مقدار خود رسیده و ارتباط میان آنها کامل می‌شود. قدرت خارق‌العاده کلام نیز نمود دیگری است از اهمیت فوق‌العاده صوت. وقتی ارتعاشاتی از حوزه‌های ظریف‌تر درونی ما (نظیر ارتعاشات ذهنی و …) نیرو می‌گیرند، به ارتعاشات صوتی تبدیل شده و در جهان بیرونی منتشر می‌گردند، از قدرت شگفت‌انگیزی برخوردار هستند، قدرتی مانند قدرت کیمیاگری .

« و در ابتدا کلمه بود. و خداوند جهان را از کلمه آفرید و از صوتی ویژه خلق کرد. آوایی مقدس، که آهنگ جهان بود وجهان، هم آهنگ با آهنگ کلمه بود و همه چیز موزون می‌نمود. و جز آوای کلمه چیزی به گوش نمی‌رسید. همه هستی و هست، با صوت کلمه به رقص آمد و هم آوا گشت و بی‌وقفه کلمه را می‌خواند…».

انواع صوت از نظر منبع تولید

اصوات موجود در جهان را می توان به گونه های متفاوتی تقسیم بندی نمود. به طور کلی منابع مولد آلودگی‌های صوتی، به دو دسته‌ ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند؛ که از جمله منابع ثابت می‌توان به سیستم‌های خنک‌کننده، نیروگاه‌های حرارتی، صنایع گوناگون، ساختمان‌های در دست احداث و مراکز تجاری و عمومی اشاره کرد و از جمله منابع متحرک، می‌توان انواع وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی را نام برد. این تقسیم بندی ها یا به اعتبار منبع تولید کننده صوت و یا به اعتبار صفات و ویژگی های مختلف آن است. این اصوات در چهار گروه قابل تشخیص و تفکیک است :

1- اصوات طبیعی: این اصوات شامل انواع صداهایی است که از عوامل موجود در طبیعت ناشی می شود. همچون صدای رعد و برق،وزش باد،باریدن باران،آب رودخانه،موج دریا و اشیاء جامد.

2- اصوات حیوانی: این اصوات انواع صداهای حیوانات نظیر چهارپایان،پرندگان،حشرات و غیره است.

3- اصوات انسانی: این اصوات نیز خود به دو دسته اصوات بدون کلام همچون صدای خنده،گریه و ناله و اصوات با کلام تقسیم می شود.

4- اصوات آلی: اصوات آلی اصواتی است که ناشی از آلات وسایل و ابزار محتلف است و خود به دو دسته اصوات ناشی از آلات موسیقی همچون نی ، تار و غیره و اصوات ناشی از ابزار و وسایل مکانیکی یا الکترونیکی مانند صدای اره برقی یا تلفن همراه تقسیم می شود.

نتیجه اینکه: به طور خلاصه به هر صدایی که انسان به شنیدن آن تمایل نداشته باشد و موجب آزردگی یا آسیب و اختلال اعصاب شنوایی شود، «آلودگی صوتی» گفته می‌شود. آلودگی‌های صوتی نه تنها بر شنوایی و سلامت قلب و عروق تاثیر می‌گذارد، بلکه موجب اضطراب، سردرد و تحریک رفتارهای ضد اجتماعی، خشونت طلبی، مختل شدن رشد کودکان، پرخاشگری و کاهش تمرکز می‌شود و این در حالی است که سر و صدا را می‌توان با روش‌های علمی و فنی کاهش داد. در واقع آلودگی صوتی بیماری بی صدایی است که تاثیر خود را بر جسم و روح فرد باقی می‌گذارد، در حالی که به آن چندان توجهی نمی‌شود.

آدمی در آغاز زندگی، موجودی تابع طبیعت بوده و برای زیستن خود به سخاوت آن نیاز داشته است. به طور قطع يكى از امورى كه زمينه‏ ساز سعادت و كمال انسان در دنيا وآخرت است، داشتن محيطى سالم و امن است، كه انسان بتواند در پناه آن، به تربيت جسم و جان خويش بپردازد و اصولاً يكى از وظائف مهم بشر كه حفظ جان است، جز با زيستن در محيط سالم و زيبا امكان‏پذير نيست. بدين سبب شرط اوليه داشتن روحى سالم، جسم سالم است و جسم سالم نيز فقط زمانى حاصل مى‏ شود كه انسان از محيط زيست طبيعى سالم و دلگشا بهره‏ مند باشد. محيط زيست طبيعى سالم تأثير شگرفى بر روح و روان آدمى دارد. محيط پاك و آراسته و خرّم، زندگى را شاداب و معطر مى‏ سازد. شنيدن آواز روح‏بخش پرندگان، ترنم لطيف جويباران، آهنگ دلرباى چشمه‏ ساران، صفاى سبز سبزه‏ زاران، نسيم لطيف كوهستان، رقص دلنشين درختان و زيبايى شهر و ديار، همه و همه تأثير اعجاب‏ انگيزى بر زندگى و حيات انسان دارند.

بسياري از ما توجهي به وضعيت محيط اطراف خود نداريم. در حالي كه محيط اطراف بيشترين تاثيرات را روي بدن ما مي‌گذارد و بي‌توجهي ما چيزي از تاثيرگذاري آن كم نمي‌كند. بهداشت محيط دانشي است كه مي‌كوشد محيط اطراف ما را سالم نگاه دارد. اما متاسفانه همواره مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد. كنترل‌ عوامل‌ محيطي‌ در ارتقاي‌ سلامت‌ انسان‌ نقش‌ اساسي‌ و كليدي‌ دارد و آلاينده‌‌هاي‌ محيط كه‌ از تنوع‌، گستردگي‌ و پيچيدگي‌ خاصي‌ برخوردارند، مي‌توانند هر سه‌ بعد جسمي‌، رواني‌ و اجتماعي‌ سلامت‌ انسان‌ را با خطر مواجه‌ كنند.

امروزه‌ بيشتر اين‌ آلاينده‌‌ها حاصل‌ فعاليت‌هاي‌ روزمره‌ يا فعاليت‌هاي‌ ويژه‌ انسان‌ها نظير علوم، فنون‌، صنايع‌ و ارتقاي‌ سطح‌ فناوري‌ هستند كه‌ در روند توليد آنها گاه‌ علم‌ و اراده‌ انسان‌ به صورت‌ عمدي ‌دخالت‌ داشته‌ و گاهي‌ نيز ناشي‌ از ناآگاهي‌ و اطلاع‌ از پيامدهاي‌ آن هستند. حفظ و صيانت‌ از محيط مستلزم‌ انضباط و رعايت‌ نظم‌ اجتماعي‌ است‌ و ضمانت‌ اجرايي‌ آن‌ نيز وجود قوانين‌ و آيين‌ نامه‌‌هاي‌ قوي‌ و محكمي‌ است‌ كه‌ اجراي‌ آنها مي‌تواند آثار سوء و زيانبار آلودگي‌‌هاي ‌محيطي‌ را به‌ حداقل‌ ممكن‌ برساند.

در این جهان، هیچ حادثه ای برحسب تصادف نداریم و در همه وقایعی كه روی می دهند، لطف و رحمت الهی نهفته است. تمام حوادث برای ما پیام هایی دارند كه سبب تكامل روحمان می شوند.در دنیای پراضطراب و سراسر استرس امروز، آرامش و راحتی خیال نعمتی است كه بسیاری آرزوی آن را دارند. اما برای رسیدن به آرامش تنها آرزو كافی نیست، بلكه باید قدم پیش نهاد و كاری كرد. لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است، برخلاف ترشرويى كه شهامت برقرارى رابطه را از افراد مى گيرد، با كمك به ديگران هم ‏عاطفه مثبت آنها را برمى انگيزانيم و در آنها احساس خوشايند ايجاد مى كنيم و هم عزت نفس خود را بالا مى بريم و در كل اجتماع مان را ‏مى سازيم. می بایستی تكنیك های روانشناختی را به کار بندیم كه ضمن كمك به رفع تشویش و نگرانی، آرامش، نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد. به محیط اطراف خود آرامش هدیه کنید. به محیطی که در آن زندگی یا کار می کنید آرامش دهید.

یاد خدا باشید در همه احوال مانند تمام موجودات. خدا را در نظر بگیریم در اعمال و رفتار و گفتار و تصورات و گمانهایمان.

بزرگی می گفت ؛  راوي حکایات بزرگان مباشید ؛ عامل به آن باشید؛ که خودحکایت دیگری است …

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی