پرورش استعدادها:دکتر محسن بهشتی پور | خانواده مطهر

پرورش استعدادها:دکتر محسن بهشتی پور

 

استعدادیابی موضوعی است که دردنیای امروزی اهمیت ویژه ای دارد. شناسایی عوامل موفقیت، راه را برای رسیدن به قله افتخار هموار می کند. دنیای شغلی، دنیای پیچیده‌ای است. در چنین فرایندی، یکی از موضوعات بسیار مهم، توجه به استعدادهای فردی شما است. داشتن درک درست از متناسب بودن ویژگی‌های فردی با ویژگی‌های خانوادگی، به ما، در انتخاب کار و حرفه  مان کمک بزرگی خواهد کرد. البته آنچه اتفاق می‌افتد، میزان آزادی و عمل فرد است که می تواند تعیین کننده هر یک از برنامه های  او در این استعداد یابی باشد که بسیار حائز اهمیت است. لذا از این رو هر یک از ما باید به استعدادهای خود  بطور جدی فکر کنیم و آن را در ذهن و عمل خود ترسیم نماییم. این موضوعی است که به جد مورد توجه  پژوهشگران  قرار گرفته است. در واقع موضوع استعداد و توانایی ما یک بعد ماجرا است  و فرهنگ، فضا و عوامل ساختاری خانوادگی و جامعه  یک بعد مهم دیگر.

پيشرفت علم و فن آوري باعث گرديده که ديگر آزمون و خطا مانند گذشته معني نداشته باشد. اکنون مديريت عمر مطرح بوده و بايد به گونه اي عمل گردد تا فرد پس از 70 سال از عملکرد خود در گذشته ناراضي نباشد. از ديگر سو تغييرات در سيستم آموزشي درسالهاي آتي، تغييرات درسنوات دبستان و دبيرستان اين امر را مطرح مي کند که فرد بر اساس استعداد خود آموزش ببيند و از اتلاف وقت کودک جلوگيري شود و در آينده نارضايتی هايي که اکنون ما از زندگی خود داريم، فرزندانمان نداشته باشند.

همچنين مطالعات نشان داده در گذشته بسته به رشته هاي متعدد، چندين سال مي گذشت تا دانش بشري دو برابر شود، اما پنجاه سال ديگر هر 24 ساعت دانش بشري دو برابر مي شود. پس در کنار استعداديابي کودکان بايد شناخت مناسبي از روشها و شيوه هاي دستيابي به اطلاعات پيدا نمايیم.

درمورد استعداد و توانایی فردی، به قول روان‌شناسان، تناسب شخصیت شما با شغل مورد نظر بسیارمهم است و الگوی “هالند”  همچنان یک الگوی معتبر در این زمینه محسوب می‌شود. همچنین مدل خود ارزیابی ” ادگارشاین” نیز که به شناسایی لنگرهای شغلی می پردازد، دید دهنده و ارزشمند است.

اما در مورد فرهنگ و زمینه تحصیلی و شغلی، باید مطمئن شد تا چه اندازه آرزوها، نیازها و خواسته‌های ما با آنها تناسب دارد. اگر ما در پی محیطی آرام هستیم، لازم است خیلی چیزها را در خود کشف کنیم و یا تغییردهیم. این چالش‌ها که موجب اثرات بنیادین بر زندگی ما خواهد شد، این که مشخص شود چه ویژگی هایی اشخاص معمولی را از افراد  نخبه متمایز می سازد کاری بس دشوار است که موضوع پرداختن به استعدادیابی را دشوارتر ساخته است. بیشتر انسان ها علاقمندند تا موفقیت خود را در یکی از مهارت ها تجربه کنند. پیشرفت از سطوح ابتدایی به سطوح نخبگی دریک رشته  بسیار پیچیده است. این فرآیند نیازمند شناسایی و انتخاب دقیق فرد از کودکی می باشد.

تعریف استعدادیابی: “استعداد” در فرهنگ های لغت به معنای “توانایی ویژه و طبیعی” و “ظرفیت دستیابی به موفقیت” تعریف شده است.

ریلی و ای. ام ویلیامز عقیده دارند استعدادیابی عبارت است از “فرآیند شناسایی افراد  فعلی که توان بالقوه ای برای نخبه شدن دارند”. رینگر در تعریف کاربردی استعدادیابی اعتقاد دارد : استعدادیابی یعنی “پیش بینی اجرا” (عملکرد) از طریق سنجش ویژگی های جسمانی، روانی و اجتماعی و همچنین توانایی های تکنیکی.

بر کسی پوشیده نیست که همه ما با استعداد‌ها و توانایی‌های خاصی به این دنیا می‌آییم. این استعداد‌ها در واقع هدیه‌هایی از طرف خداوند هستند و نشان می‌دهند که خداوند در روی کره زمین چه مأموریتی را برای ما در نظر گرفته است؛ به عبارت دیگر، کره زمین مانند خانه‌ای بزرگ است که متعلق به همه انسان هاست و هر کسی باید به سهم خودش برای آباد کردن این خانه مشترک و خدمت به ساکنان آن بکوشد. در این میان یکی مانند ادیسون روشنایی را به خانه‌ها می‌آورد و یکی مانند گراهام بل تلفن. یکی اتومبیل را اختراع کرده و یکی کامپیو‌تر را توسعه می‌دهد و یکی واکسن بیماری‌های کشنده را می‌سازد و هزاران شخص دیگر هزاران خدمت کوچک و بزرگ دیگر را انجام می‌دهند.

آنچه اهمیت دارد این است که ما هم در این دنیا نقشی داشته باشیم و صرفا یک مصرف کننده نباشیم. ممکن است از خود بپرسیم ما به درد چه کاری می‌خوریم؟ آیا باید حتما مخترع باشیم یا حتما باید کار بزرگی را انجام دهیم تا بتوانیم مفید باشیم؟ جواب این سوال‌ها را استعدادهای برجسته ما می‌دانند!‌‌ همان استعدادهایی که مشخص می‌کنند در انجام چه کاری می‌توانیم بهترین باشیم. آنچه مهم است این است که بدانیم هر انسانی در یک یا چند زمینه خاص استعداد و توانایی بیشتری دارد، بنابراین با فعالیت در این زمینه‌ها می‌تواند باعث پیشرفت و ایجاد احساس خوشبختی و مفید بودن در او شود. اما اگر شخص استعداد‌هایش را نادیده بگیرد زندگی او پر از احساس سرخوردگی، ناامیدی، خستگی و بی‌فایده بودن خواهد بود. مثلا کسی که استعداد خوبی در موسیقی ندارد ممکن است سال‌ها در این رشته تلاش کند و دست آخر به موفقیت قابل توجهی دست نیابد و به این دلیل خود را شخصی بی‌لیاقت و بی‌استعداد تصور کند، در حالی که می‌توانست در زمینه‌ای دیگر بسیار موفق باشد.

فواید استعدادیابی: استفاده از معیارهای ویژه برای استعدادیابی فواید و امتیازات متعددی دارد :

درزندگي ديده ايم يا شنيده ايم که افرادي با استعدادهاي بسيار بالا به کارهاي خلاف روي آورده اند و اتفاقأ به دليل توانمنديهاي بالا به کارهاي خارق العاده اما منفي دست زده اند. هنر تعامل با استعدادها که زيرشاخه اي ازمبحث سيستم مديريت استعدادهاست به ما ميگويد که هميشه بهترين راه درچنين مواقعي اولين و راحت ترين راه نيست! به عبارت ديگر به جاي سرکوبي مطلق اين افراد به دليل کارهايشان که تبعات منفي براي خود و جامعه شان دارد، ميتوان از استعدادهاي آنها براي رشد و ترقي جامعه بهره جست به گونه اي که آنان نيز در مسير رشد و اصلاح قرار گيرند.

يکي از ارکان مهم در مقوله استعداديابي واستعداد پروري، فرصتها هستند. اساسأ فرصتها يا دروني هستند و ما خود مسبب آن بوده ايم و يا اينکه ازبيرون نشأت گرفته اند. مثل فرصتي که از سوي والدين، معلمان، خواهران و برادران، دوستان و…. فراهم ميگردد وما را در شناسايي و رشد استعدادها ياري ميدهد. در اينجا پرداختن به چند نکته ضروريست:

1- چگونگي دريافتن فرصتها.

2- جلوگيري از هدر رفتن فرصتهاي ايجاد شده.

3- چگونگي تبديل تهديدها به فرصتها.

مورد اول به اين اشاره دارد که در زندگي هر يک از ما فرصتهائي ايجاد ميشود که گويي خداوند به ما ارزاني مي دارد تا بدان وسيله زمينه رشد و پويايي استعداد خود را مهيا سازيم. در حديثي قدسي آمده است: «وَفي اَيام دَهرِکُم نَفَحاتٌ اَلا فَتَعرضُوا لَها» بدين معني که درزندگي هر کدام از شما نفحات (نسيم هاي انرژي بخش و جانفزا) از سوي خداوند به سوي شما وزيده ميشود، پس آگاه و مترصد باشيد که خود را درمعرض آنها قراردهيد. .( بحارالانوار68: 122)

مورد دوم به ما گوشزد مي کند که مواظب باشيم فرصتهاي ايجاد شده تباه نشوند وحتي الامکان از آنها بهره کافي را ببريم. درحديث دیگر داريم که: «اِغتَنِموا الفُرصَ فَاِنَّها تَمُرُ مَرَ السحاب».( بحارالانوار67: 122)

يعني فرصتها را غنيمت شماريد و در يابيد چرا که مانند ابر ميگذرند. پس لازمه بهره مندي از فرصتها سرعت و دقت در کشف آنهاست.

سومين نکته در فرصتها اشاره به اين موضوع دارد که با مديريت عالي و متعالي ميتوان حتي ازتهديدهاي زندگي هم فرصت ساخت. يکي ديگر از عواملي که متأسفانه بسياري از ما آن را تهديد قلمداد مي کنيم، رقابت با دیگران است. در حالیکه رقابت سالم انسان را به پويايي مضاعف وا ميدارد واساسأ عامل پيشرفت است و نبايد عامل اضطراب وناراحتي باشد. در بعضي موارد حتي دشمن هم ميتواند نقش يک فرصت خارجي را ايجاد کند.

البته تعيين دقيق اينکه اتفاق پيش روي ما يک فرصت است و يا تهديد کار چندان آساني هم نيست و به عواملي از جمله تجربه، دانش و صحيح بودن زاويه ديد نيز بستگي دارد.

والدین و استعدادیابی در کودکان

بزرگ ترين اشتباهي كه يك پدر يا مادر مي تواند مرتكب شود اين است كه آرزو و خواست هاي خودش را براي آينده و موفقيت فرزندش در نظر بگيرد. كارشناسان معتقدند كه والدين بايد در مسيري فرزندان خود را حركت دهند كه آنها خودشان بايد در آن حركت كنند، نه مسيري كه والدين دوست دارند. يعني والدين مسوول اند  پتانسيل هاي دروني فرزندان شان را پيدا و آنها را براي به فعليت رساندن اين پتانسيل ها تشويق و تجهيز كنند. فراموش نكنيد كه فرزندان ما وقتي طعم موفقيت را خواهند چشيد كه بتوانند استعداد و فرديت خاصي را كه خداوند در نهادشان به وديعه گذاشته به ظهور برسانند. اين برخورد با فرزندان البته به نگرش عميق، درايت و ايمان و اعتقاد نياز دارد. بايد مهارت هايي را به فرزندان تان ياد بدهيد و آموزش هايي را برايش در نظر بگيريد كه منحصر به خود اوست. پس بايد باور داشته باشيد فرزندتان پتانسيل و استعداد خاصي دارد؛ هر چند كه خودش تصويري واضح از آن ندارد و خودش را در آينه ارزشيابي شما مي بيند. به اين ترتيب، آنها در جاده موفقيت حركت مي كنند و از زندگي شان لذت مي برند. اما براي كشف اين پتانسيل ها بايد خيلي دقت كنيد. مثلا اگر فرزندتان از سنين پايين قدرت بدني بالايي دارد و تحركش خوب است و بعدها هم اين روند ادامه دارد و مثلا مي بينيد كه خيلي فرز و نرم جست و خيز مي كند، احتمال دارد كه پتانسيل ورزشكار شدن داشته باشد. به داستان ها و روياهايي كه فرزندتان براي شما و ديگران تعريف مي كند خوب دقت كنيد تا بتوانيد پتانسيل هاي او را كشف كنيد. معلمان، مربيان و بستگان كودك نيز مي توانند مواردي را در همين رابطه به شما گوشزد كنند.

کودکان در سنین مختلف دارای میزان رشد متفاوتی هستند و کودکان متفاوت هم دارای توانایی های متفاوتی هستند و لذا بعضی سریع و بعضی دیر رشد می کنند. نه تنها میزان رشد متفاوت است بلکه همچنین تغییرات بخش های بدن نیز متفاوت است و این موضوع به طور مستقیم برتوانایی عملکرد اثر می گذارد. معلمین و مربیان باید به خوبی آگاه باشند که کودکانی که جهش رشدی سریع دارند، گروه خاصی هستند که از توان و هماهنگی پایین تری برخوردار هستند. بنابراین وقتی بلوغ فرا می رسد تفاوت های اندازه و بخش های بدنی  پدید می آید.

مستعد بودن همیشه از طریق مشاهده مشخص نمی شود. برای مستعد بودن در یک مهارت، مجموعه ای از ویژگی ها و عوامل تاثیرگذارند. اغلب والدین به اصول علمی و مبانی سنجش و شناخت این ویژگی ها اشراف کامل ندارند و لذا ممکن است از دید آنها پنهان بماند. به کودک اجازه دهید تا در فرآیند تصمیم گیری شرکت کند. همچنین این امکان را برای کودک فراهم کنید تا در صورتیکه او مایل است برنامه انتخاب شده برای خود را ترک نماید.

از لحاظ روانشناسی، تغییرات عزت نفس در طی دوره رشد کودک اهمیت بسزایی دارد. نتایج تحقیق هارتر بیان می کند که توام با تغییرات بلوغ جسمانی و شناختی، تغییراتی در حوزه رفتاری یا روانی به وجود می آید. فشار والدین و ارزیابی مداوم گروه همسال، فشار زیادی به کودک تحمیل می کند و در نتیجه به یک جزء رقابتی غیرضروری منجر می شود که دوباره کودک را از علاقه مورد نظر ش دور می کند. این موضوع می تواند منجر به کسب فزاینده ادراکات نادرست کودک از نتایج (پیامدهای) عملکردهای خود شده و در نهایت موجب انتظارات غیرواقعی و تشخیص نادرست شود. برنامه ریزی دقیق و قدردانی به موقع توسط والدین و مربی از وضعیتی که کودک با آن مواجه است می تواند به مرور زمان از بروز انتظارات غیرواقعی از مهارت های جسمانی و شناختی جلوگیری نماید.

مقایسه استعداد کودک با سایر گروه ها، دوستان و اعضای خانواده می تواند به یک ایده بزرگ نما درباره استعداد کودک منجر شود. استعداد باید با اجرا (عملکرد) یا ویژگی های گروه های بزرگ مقایسه شود و این کار باید از طریق ارزیابی عملکرد کودک توسط یک سری آزمون ها یا شاخص های استاندارد که قبلا در سطح عالی انجام شده اند، صورت گیرد. مقایسه عملکرد کودک با داده های هنجاری (نورم ها) یا داده های قبلی، کار کارشناسی است. لذا بهتراست زیر نظرکارشناس صورت گیرد. بنابراین، اگرچه نقش حمایتی خانواده و دوستان در زندگی نخبه مهم است ولی موضوع استعدادیابی پدیده ای علمی و تخصصی است که فقط باید بر اساس اصول علمی تعریف شده و با نظر و مشاوره کارشناسان و متخصصین علمی صورت گیرد. برای کودکان خود مربی انتخاب کنید که از یک طرف قابلیت های کودکانتان را بهبود بخشد و از طرف دیگر محیطی آرام  و دلنشین برای او ایجاد نماید.

به هیچ کس یا هیچ چیز اجازه ندهید به شما بگوید آن چیزی را که شما دوست دارید و به دنبال آن هستید مسخره است و ارزش انجام دادن ندارد. امروزه در دنیا هیچ تخصصی نیست که مورد نیاز نباشد پس مطمئن باشید آنچه شما به آن علاقه دارید در جایی مورد نیاز بوده و افراد زیادی برای آن ارزش قائلند.

به گذشته خود فکر کنید و بهترین دستاورد‌ها و بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود را که مایه افتخار شماست به یاد بیاورید. وقتی همه آن‌ها را کنار هم بگذارید و به نوع این موفقیت‌ها فکر کنید، رابطه بین آن‌ها برای شما آشکار شده و به این ترتیب می‌توانید استعداد‌هایی را که پشت این موفقیت‌ها قرار دارند تشخیص دهید. مثلا اگر بیشتر افتخارات شما در زمینه یک ورزش خاص است پس شما در آن رشته ورزشی استعداد ویژه‌ای دارید.

از دوستان، افراد خانواده و اقوامتان در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد خود بپرسید. ممکن است در جواب آن‌ها نکات مشترکی را بیابید که به شما در شناسایی استعداد‌هایتان کمک کند. مثلا اگر همه آن‌ها به توانایی خاص شما در نقاشی اشاره کردند پس احتمالا شما استعداد خوبی در نقاشی دارید. به نظر بنده برای کشف استعدادها، دو مسیر معمول وجود دارد، یکی راهی که زندگی در مقابل انسان می گذارد و دوم علاقه های شخصی.

در ارتباط با مسیر نخست چنان چه انسان نسبت به حوادث پیرامونی با شرح صدر و نظر اعتباری برخورد کند، مسیر زندگی درسهای بسیاری دارد که به کشف استعدادها کمک می کند. پس باید درگیر زندگی شد و از چیزی نترسید و به خدا توکل کرد. آیا می دانید مشکلات، استعداد ما را شکوفا می کنند. مشکلات خود را بغل کنید و از او بپرسید چه درس جدیدی را قرار است  به شما بدهد؟ اغلب مردم می گویند بزرگ ترین منبع فشارهای روحی  وعصبی، مشکلات وگرفتاری ها هستند. این حرف تا اندازه ای درست است. اما یک ارزیابی دقیق تر نشان می دهد که میزان فشاری که ما حس می کنیم بیشتر به نحوه برخورد ما با مشکل مربوط می شود تا خود مشکل. درواقع مشکل ما دقیقا چقدر است و چقدر از یک مشکل را خودمان مشکل می کنیم؟! آیا آنها را اضطراری و فوری تلقی می کنیم یا به چشم معلم استعدادهایمان، به آنها نگاه می کنیم؟ گرفتاری ها، در شکل ها و درجات مختلفی از شدت و سختی به سراغ ما می آیند. اما همه آنها در یک وجه مشترکند: چیزی را به ما عرضه می کنند که دوست نداریم و آرزو می کنیم  کاش فرق می کرد و متفاوت بود. در کل هرچه  بیشتر با مشکلاتمان گلاویز شویم و بیشتر بخواهیم ازخودمان دورشان کنیم، بدتر به نظر می رسند و فشار روحی و عصبی بیشتری بر ما وارد می کنند.

جای تعجب و البته خوشبختی است که عکس این مسئله هم صادق است. وقتی مشکل را به عنوان جزء اجتناب ناپذیری از زندگی خود  پذیرفتیم  و آن را  به چشم  معلم  استعدادهایمان نگاه کردیم، انگار باری از روی دوشمان برداشته می شود. حالا  به  همین مشکل از جهتی دیگر فکر کنید. به جای آن که عقبش بزنید و از آن امتناع کنید، سعی کنید در آغوشش بگیرید. از نظر روحی آن مشکل را در قلب خود نگه دارید. از خودتان بپرسید: «این مشکل چه درس های گران بها و با ارزشی را می تواند به من یاد بدهد؟ آیا این درس می تواند صبر و یا احتیاط باشد؟ آیا می تواند به حرص، حسرت، بی احتیاطی یا بخشش ربطی داشته باشد؟ یا چیزی که به همین نسبت قدرتمند است؟» بخت شما در این است که با هر مشکلی که درگیر هستید، آرام تر و ملایم تر راجع به آن فکر کنید و این شامل اشتیاق و علاقه شما برای یاد گرفتن از آن نیز می شود.

در مسیردوم هم  بالاخره  روزی  به این باور میرسید که؛  خداوند در نهاد انسان گرایش هایی گذارده که او را به سوی قابلیت هایش سوق می دهد. البته این گرایش ها همیشه پخته و درست  نیستند، چنانچه مثلا در سن  نوجوانی انسان هر روز به  سمتی متمایل می شود. اما تعیین چشم انداز روشنی از اهداف مورد نظر برای زندگی به انسان کمک خواهد کرد که تمایلات خود را مدیریت کرده و به آنها جهت دهی کند. اما چیزی که انسان را در شکوفایی استعدادهایش کمک می کند، پس از لطف و یاری خدا تلاش و کوشش و به اصطلاح عرفا ریاضتی است که انسان در مسیر کشف استعدادهایش متحمل می شود.

در دنیا، هرکسی استعدادی دارد، متاسفانه خیلی ها در پیدا کردن استعدا خود درجا می زنند. برای  پیدا کردن استعدادهای  پنهانتان بایست آگاهی خودتان را بالا ببرید و از معلمین و مربیانتان کمک بگیرید. آری در عرصه زندگی آنانی بهروزند که زندگیشان پر از موفقیت، اميد و نشاط  و ایمان است. آنان با ويژگي هايي كه دارند، از افراد ديگر متمايز مي شوند. برندگان زندگي، دارای خصوصيت هايي هستند كه هر كس به آن معتقد باشد، جزو اين گروه قرار مي گيرد. خصوصیات برندگان زندگي به شرح زير است:

1- جرقه درونیتان را آتش بزنید: استعدادهای واقعی ما با احساس خود ما شعله می گیرند. به ضربان قلبمان گوش دهیم. وقتی سرعت آن بالا می رود، هدفمان با احساس سوختگیری می کند و باعث می شود بتوانیم وارد عمل شویم. عمل کلید کار برای یافتن استعدادهای درونیمان است. اگر آن جرقه آنجا نباشد شما استقامت کافی برای عبور از موانع و مشکلات راه را نخواهید داشت.

2- هدف داشتن در عرصه زندگي: به صدای درونتان گوش کنید. ببینید صدای درونتان چه می گوید. گاهی وقت ها قبل از اینکه آن صدا را بشنویم راه میافتیم و سقوط می کنیم. آنان براي هر لحظه عمرشان برنامه دارند و براساس يك استراتژي معين، به سمت خلق هدف هايشان حركت مي كنند.

3- باورهاي مثبت: باور توانستن، يعني رسيدن به آنچه ما مي خواهيم. « ناپلئون هيل » اين روان شناس بزرگ مي گويد:«اگر شما بگوييد مي توانيد، پس مي توانيد و اگر بگوييد نمي توانيد، پس نمي توانيد؛ در هر دو صورت، شما درست گفته ايد.» وقتی می بینید یک جای کار اشتباه است چرا سعی نمی کنید درستش کنید؟ اگر فکر می کنید چیزی مشکل دارد، مطمئن باشید ایجاد تغییر در آن، مشکل را برطرف می کند. این احتمال وجود دارد که وقتی چیزی شما را اذیت می کند، برای دیگران هم همینطور باشد. چه بهتر که بتوانید کاری بکنید که به نفع همه باشد. از خودتان بپرسید، چه چیزی نا امیدتان می کند؟ آیا می توانید آن را درست کنید؟ شاید درست کردن آن منبع نا امیدی همان استعداد پنهان شما باشد یا همان توانایی که شما را از بقیه آدم ها متمایز می کند.

4- نظام فكري و ارزشي مشخص: برندگان، داراي ارزش ها و يك نظام فكري مشخص هستند. آنان ارزش هاي زندگي خود را مشخص كرده و بر اساس يك چارچوب مدون و معين، زندگي مي كنند. آنان به خوبي مي دانند كه از چه اعمال و رفتاري بايد دوري كنند و نسبت به چه اعمالي مداومت و ممارست داشته باشند. بهترین راه برای کشف استعداد پنهانتان این است که؛ باید به کارهایی فکر کنیم که واقعاً دوست داریم. گاهی اوقات استعدادهای ما به این دلیل پنهان می شوند که ما خودمان را مشغول کارهای دیگری می کنیم.

5- گنج های پنهان را در خاطرات جستجو کنید: به آن چیزهای ساده ای فکر کنید که در کودکی شادتان می کرده است. استعدادهای پنهان ما معمولاً در گذشته مخفی شده اند و در زندگی بزرگسالی دیده نمی شوند. به شادترین زمان های زندگیتان فکر کنید و آن نمونه ها را وارد زندگی حالتان کنید. شاید به این وسیله بتوانید استعدادهای پنهانتان را کشف کنید. یک دفترچه بردارید و محیط آرامی پیدا کنید. از قدیمی ترین خاطراتتان در دوران کودکی شروع کنید که سرشار از لذت و خوشبختی بودید. زمانی که همه تعریف و تمجیدها متوجه شما بود. همه کارهایی که می کردید، جاهایی که می رفتید، کسانی که با آنها وقت می گذراندید را یادداشت کنید. آن خیال و رویایی که درمورد آینده خود داشتید را هم یادداشت کنید. یک تکه کاغذ بردارید و دو ستون روی آن بکشید. روی ستون راست همه کارها و سرگرمی هایی که قبلا داشتید و الان دارید را یادداشت کنید. زیر ستون چپ همه مهارت هایی که برای انجام آن فعالیت ها استفاده می کردید یا می کنید را بنویسید. لیست را بررسی کنید و تکراری ها را خط بزنید. آنهایی که باقی می مانند استعدادهای پنهان شما هستند. آنها به این دلیل پنهانند که نمی دانید وقتی کاری را انجام می دهید از آنها استفاده می کنید.

6- از شكست ها تجربه مي گيرند: توماس اديسون مي گفت:« علت موفقيت من در اين است كه وقتي به كاري مي پردازم، تا تمام كردن آن كار، از آن دست بر نمي دارم.» چنين روحيه اي باعث مي شود كه انسان درمواجهه با مشكل ها و مسايل زندگي، سخت كوشانه و هوشمندانه  فقط به دنبال راه حل باشد و زود، ميدان را خالي نكند.

7- ارتباط موفق با ديگران: از ويژگي هاي اساسي برندگان زندگي، ارتباط هاي بسيار موفق آنان است. آنان به راحتي با شناخت انسان هاي اطراف خود، يك ارتباط  بسیار زيبا  با ديگران برقرار مي كنند. اين  افراد  مي دانند كه به تعداد هرانسان روي كره زمين، روحيه ها  و احساس هاي  متفاوت  وجود  دارد. دانستن  بهترین استعدادتان  مثل شناخت  ماهی از آب است. بهترین استعدادهای  شما با اینکه خیلی طبیعی هستند اما شناختنشان سخت است. از دیگران بپرسید، برای پیدا کردن استعداد ذاتی خود باید از دیگران بپرسید که در چه کاری مهارت دارید. این استعداد به این دلیل پنهان است که خودتان هنوز آنرا کشف نکرده اید. یک راه بسیارعالی برای یافتن این استعدادها این است که از خانواده، دوستان، همکارانتان و حتی خودتان بپرسید.

8- چه چیزی ضربان قلبتان را بالا می برد و چشهایتان را برق می اندازد؟: چه کارهایی هست که گذر زمان را برایتان ساده تر می کند و می توانید ساعت ها درمورد آن حرف بزنید؟ شاید به نظرتان اینها استعداد نباشد اما اگر اینقدر از انجام آنها لذت می برید، این احتمال وجود دارد که بتواند شما را به استعدادهایتان برساند.

9- راحت گرفتن زندگي: به درون خودتان برگردید، احساسات و ایده هایی که منجر به عشق و هدف می شوند را شناسایی کنید. خودتان را از این زمین بکنید و کمی آسمانی شوید. برندگان زندگي، هميشه بي تكلف در بازي زندگي وارد مي شوند و بر اساس يك نظام ارزشي و فكري معين، آن چنان زيبا زندگي مي كنند كه گويي هيچ غم و غصه اي در اين عالم وجود ندارد.

نتیجه اینکه : خوب حالا وقت آن رسیده است که چشمان‌تان را ببندید و با خیال راحت آینده درخشان و سرشار از موفقیت خود را كه هیچ تشویش و ترسی بر آن سایه نیانداخته است را در ذهنتان تجسم كنید. طبق قانون شکار باید از مخفیگاه بیرون آیید و خودتان به دنبال طعمه بروید. درمسائل زندگی نیز وضع به همین منوال است. منتظر تكلیف نمانید. خودتان به دنبال کشف استعداد های درخشان خود باشید. اصولا وجود علاقه در انجام كارها، سبب كسب موفقيت خواهد شد و اين پيروزي و موفقيت، اعتماد به نفس فرد را بالا مي برد. در خود انگیزه ایجاد كنید و به دنبال پروژه‌های جدید باشید و از هیچ چیز هراسی به دل راه ندهید. اوقات فراغت مناسب ترين فرصت ها براي توسعه مهارت هاي شناختي از جمله مطالعه، پژوهش، پرسشگري، سخنراني و گفتگو و… و شكوفايي استعدادها هستند. همیشه كارها را طوری انجام دهید كه انتظار دارید دیگران انجام دهند. این كار بسیار تاثیر گذار است و در كل محیط انعكاس پیدا می‌كند. اگر همیشه كارهایتان را به بهترین نحو انجام دهید، در كارتان نمونه خواهید شد و دیگران نیز به عنوان یك سرمشق از شما پیروی می‌كنند.

سعی كنید همیشه در زمینه كاریتان از اطلاعات روز باخبر شوید و علوم جدید مربوطه را یاد بگیرید. همیشه سطح دانش خود را بالاتر از دیگران نگاه دارید که این چنین موفق خواهید بود. با آرزوی موفقیت شما

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی