عادت های ناپسند خود را ترک کنیم | خانواده مطهر

عادت های ناپسند خود را ترک کنیم

 

عادت ها بخشی از زندگی هر انسان هستند و گاهی آن قدر قوی و تاثیرگذارند که از آن ها به اعتیاد تعبیر می شود. در حقیقت عادت‌ ها، رویکردها و واکنش هایی هستند که آدم ها در ابعاد مختلف زندگی به کار می گیرند و گستردگی آن ها از آمیختگی با ذات و روان او حکایت دارند.
از نظر روانی و فیزیولوژیکی انسان به عادت کردن نیاز دارد تا احساس امنیت کند و به همین دلیل هنگامی که همه چیز مطابق عادت ها پیش رود،‌شرایط عادی می شود. هر آنچه مخالف عادت های مرسوم فردی یا جمعی باشد، ‌یک اتفاق یا دگرگونی و اغلب نامطلوب تلقی می شود.
در میان افراد عادت های بد و ناخوشایند زیادی وجود دارد، ‌به این دلیل که ترک آن ها برای شان دشوار و حتی ناممکن به نظر می رسد. این عادت بد می تواند هر چیزی باشد مانند جویدن ناخن هنگام بیکاری یا استرس، وقت گذاشتن بیش از اندازه برای بازی های مجازی، ‌وسواس در مورد نظافت فردی و …
بعضی عادت های قوی نیز ارتباطی تنگاتنگ با سایر عادت ها دارند مثل سیگار دود کردن هنگام ناراحتی یا شادی. به هر ترتیب هر کسی می تواند عادت های بدش را شناسایی و برای ترک آن ها اقدام کند. اگر برای ترک عادت های خود تصمیم جدی گرفته اید، ‌توصیه های زیر می تواند به موفقیت شما کمک کند.

قاطعانه تصمیم بگیرید

بدون یک تصمیم گیری قاطعانه هیچ عادتی ترک نمی شود. اگر چه بعضی عادت ها زودگذرند و ممکن است خود فرد هم بنا به شرایط روحی و سنی نفهمد چه زمانی آن موضوع از سرش افتاده است مثل جویدن ناخن در کودکان و نوجوانان که طی دوره ی زمانی نسبتاً کوتاه ترک می شود. یادتان باشد برای ترک عادت باید متقاعد شد و آثار منفی آن را دانست،‌ چرا که تصمیم احساسی و ناگهانی اغلب جواب نمی دهد.

از تاثیر محیط غافل نشوید

اطلاع یا بی خبری دیگران از تصمیم فرد برای ترک عادت می تواند آثار متفاوتی داشته باشد. اطلاع اطرافیان، دوستان و اعضای خانواده ممکن است یک محرک قوی و تعهدآور برای ترک عادت باشد یا در مقابل، هر شکست کوچکی را به یک سرخوردگی تبدیل کند.

نوع عادت و دلیل آن را بشناسید

بعضی عادت ها فیزیولوژیک هستند و در حقیقت جز در لفظ و قضاوت دیگران عادت محسوب نمی شوند مثل خرخر کردن در خواب. ترک چنین عادت هایی به استفاده از شیوه های پزشکی نیاز دارد و نمی توان به طور مستقیم برای آن ها تصمیم گرفت. عادات تابعی از رفتار،‌ بینش و نوع واکنش فرد به مسایل روزمره و حتی اتفاق ها هستند و باید دلیلی را که باعث ایجاد و تداوم آن ها می شود به خوبی شناخت. بعضی عادت ها از باورها ناشی می شوند و گاهی به دلیل گستردگی به یک رسم یا سنت تبدیل شده اند، ‌در حالی که می توانند کاملاً‌ اشتباه و مضر باشند. بعضی عادت ها نیز با وجود «بدبودن» کاربردی هستند و یک راه حل محسوب می شوند. البته بیشتر عادت های بیهوده مانند انواع وسواس های فکری و رفتاری درباره مسایل خاص یا روزمره ترک نمی شوند،‌ چون هیچ دلیل و کاربردی ندارند و مضر هم نیستند.
بعضی عادت ها از باورها ناشی می شوند و گاهی به دلیل گستردگی به یک رسم یا سنت تبدیل شده اند،‌ در حالی که می توانند کاملاً‌ اشتباه و مضر باشند.

برای همیشه ترک عادت کنید!

بعضی عادت ها در افراد، به ویژه آن ها که با شرایط هیجانی محیطی یا لذت های زودگذر ارتباط دارند، پس از مدتی دوباره برمی گردند، ‌بر این اساس باید برای ترک عادت اراده ای بلندمدت و دایمی داشته باشید.

به خود متکی باشید

اگر دیگران هیچ وقت نخواهند عادات بدشان را ترک کنند، این موضوع نباید در روحیه ی شما تاثیر بگذارد. تکرار یک عادت بد و رواج آن توجیهی برای ترک نکردن آن نیست. به خود متکی باشید و راه خودتان را بروید. ظرفیت روانی و قدرت پذیرش واقعیت های موجود را در خود بالا ببرید. علاوه بر آن نباید با هیچ دلیل و توجیهی تسلیم عادت خود شوید، همواره خود را بالاتر از عادت های تان بدانید و قدرت ترک بدی ها را برای خود قائل باشید.

از شکست نترسید

اولین شکست در ترک عادت معمولاً‌ بدترین شکست است. همه می دانند که شکست پل پیروزی است،‌ اما کمتر کسی آن را باور دارد و اصلاً ‌به کار می گیرد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 142

http://noorportal.net

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی