چاقی در زنان-قسمت آخر-(دکتر پروین رهبر) | خانواده مطهر

چاقی در زنان-قسمت آخر-(دکتر پروین رهبر)

جنبه های ارثی چاقی

سلول های چربی در ابتدای زندگی جنینی به وجود می آیند.سؤال این است که افزایش ذخیره چربی به شکل افزایش سایز سلول چربی است یا افزایش تعداد سلول ها؟

امکان دارد یک افزایش در تعداد کلی سلول های چربی به طور ارثی باشد که به صورت توده ای از ذخیره چربی است. بنابر این تعداد کل سلول های چربی ممکن است بستگی به تغذیه فرد در مرحله نوزادی و شاید هم داخل رحم داشته باشد. در افراد چاق حجم سلول چربی به 3 برابر حجم طبیعی می رسد. اما افزایش تعداد سلول های چربی در افراد بسیار چاق دیده شده است.زمانی که رژیم غذایی گرفته می شود، سایز سلول های چربی کوچک می شود.، نه تعداد آن.

ژنتیک و بیوشیمیایی موجود در بدن افراد چاق بر ضد آنها کار می کند.در حقیقت یک فرد چاق از یک بیماری مادام العمر رنج می برد. معمولا فاکتورهای محیطی زمینه را برای فاکتورهای ژنتیک آماده می کند. چاقی نسبت معکوس با فعالیت فیزیکی و آموزش دارد و نسبت مستقیم با زوجیت و ازدواج دارد. شرایط اقتصادی، اجتماعی و عادات رفتاری برای کاهش وزن بسیار مهم است.

تغییرات هورمونی چاقی

مهمترین آن بالا بردن انسولین خون می باشد. و میزان انسولین خون متناسب با میزان حجم چربی بدن است.    

افراد چاق به انسولین مقاوم هستند. فاکتور های کلیدی که روی مقاومت انسولین اثر می گذارند شامل: مقدار چربی موجود در بدن، کالری دریافتی، مقدار نشاسته موجود در غذا و میزان ورزش روزانه می باشد.

چاقی با انسولین بالا باعث می شود در صورت کاهش وزن مجددا بر گشت نماید. دیابت حاملگی در افراد چاق بیشتر است.

فرم چاقی

چاقی گلابی شکل، انتشار چربی در ناحیه باسن و ران ها است.

چاقی به شکل سیب، چربی در قسمت مرکزی بدن است.

کاهش وزن در گروه اول جهت زیبایی اندام است در حالیکه در نوع دوم برای سلامتی و کاهش ریسک بیماری های قلب و عروق است.

درمان

معمولا بیشترین موفقیت در کاهش وزن در مدت کوتاه اول است ولی نگهداری و تداوم آن شایع نیست. یک کاهش وزن در حدود ۵ الی ۱۰ درصد اثرات مفیدی بر روی بیماری های قلبی و عروقی دارد. قبول کردن شخص برای کاهش وزن و به دنبال آن رعایت میزان کالری مصرفی مهمتر از رژیم گرفتن با غذاهای خاص می باشد. متاسفانه ترک سیگار باعث باقیماندن چاقی می شود. باید به جوانان تعلیم داد که اصلا سیگار کشیدن را شروع نکنند.

درمان دارویی معمولا با داروهای ضد اشتها می باشد.

جراحی در موارد خاص جزءروش های درمانی است.

کاهش وزن همراه با ورزش میزان چربی نامناسب را کم می کند.

کسانی که ورزش می کنند در نگهداری کاهش وزن موفق هستند.
اختلاط رژیم و ورزش بهتر از هر کدام به تنهایی موثر است. بهترین زمان ورزش قبل از غذا یا دو ساعت بعد از خوردن است. افراد چاق احساس می کنند در تله افتاده اند و چاقی آن ها را به رفتارهای خاصی رهنمون می سازد. شامل شخصیت غیر فعال، دوره های متناوب افسردگی، کاهش عزت نفس و حس ناامیدی در برابر مشکلات.

علائم بالا در اثر تغییرات هورمونی و سوخت و ساز در بدن فرد چاق به وجود می آید. بسیاری از خصوصیات روانی و اجتماعی موجود در چاق ها ثانویه به تغییرات هورمونی و سوخت و ساز آن هاست. نگهداری کاهش وزن نیاز به توجه مداوم دارد. انگیزه برای تغییر و ساپورت روحی در دوران درمان مهم است و این ساپورت می تواند از طرف دوست، خانواده و یا گروه پزشکی باشد.

رسیدن به وزن ایده آل نقش مهمی در سلامت روان یعنی اعتماد به نفس و سلامت جسم دارد.

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی