چاقی در زنان-قسمت اول-(خانم دکتر پروین رهبر) | خانواده مطهر

چاقی در زنان-قسمت اول-(خانم دکتر پروین رهبر)

چاقی یک افزایش ذخیره تری گلیسیرید (یک نوع چربی) در سلول های چربی است. افزایش وزن به دو شکل است، یکی وزن بالاتر از استاندارد و دیگری چاقی. در چاقی یک افزایش چربی بدن وجود دارد. در حالیکه وزن بالاتر از استاندارد شامل وزن بدن است که عضله، استخوان، چربی و آب بدن را در بر دارد. این مقاله بیشتر مربوط به افراد چاق است. وزن ایده آل هربزرگسال بستگی به وزن ایده آلش در سن 30-20 سال دارد. فورمول زیر وزن ایده آل را بر حسب پوند به ما می دهد که در صورتیکه عدد حاصل را در عدد ۰.۴۵۳۶ ضرب نماییم وزن مناسب بر حسب کیلوگرم بدست می آید.

( [ ۶۰- قد به اینچ] * 4 ) + 100 = زن

( [۶۰- قد به اینچ ] * 4 + 120= مرد

یک شخص چاق میزان چربی بالا در حدود 20 درصد دارد. این افزایش چربی عمل بیوشیمیائی و فیزیولوژیکی بدن او را تغییر می دهد و زندگی او را کوتاه می کند.

تعادل انرژی ها اساسا بسته به بالانس چربی ما است. چاقی نتیجه عدم تعادل چربی موجود در رژیم غذایی با کالری بالا می باشد.

بیش از 33% بالغین در آمریکا چاق هستند، حیرت آورتر این است که 64% از خانم های آمریکایی وزن بالای استاندارد دارند و یا چاق هستند. این انعکاسی از یک زندگی مرفه، کم تحرک و با مصرف کالری بالا است.

کلا چاقی زمینه ساز برای تصلب شرائین – فشار خون – دیابت – کلسترول و تری گلیسیرید  بالا می باشد.

قابل توجه است که در دیابت ریت مرگ در افراد چاق 4 برابر بیشتر از افرادی است که کنترل وزن خود را دارند.

ریت مرگ بدنبال آپاندیسیت و به علت عوارض جراحی و بیهوشی در افراد چاق 2 برابربیشتر است.

حوادث در افراد چاق به علت بسته بودن دید آنها به اطراف بیشتر است.

درصد فشار خون، بیماری قلب، نقرس، بیماری کیسه صفرا، آپنه تنفسی، پوکی استخوان، سرطان (روده و رحم) و سرطان پستان در زنان چاق بالا تر است.

چاق بودن در بلوغ فاکتور قوی برای چاقی در بزرگسالی می باشد.

خانم ها شانس بیشتری برای چاقی نسبت به آقایان دارند. و علتش این است که سوخت و ساز خانم ها پایین تر از آقایان می باشد، حتی اگر سطح فعالیت آن دو مساوی باشد.

بافت چربی

این بافت سه عمل عمومی دارد:

1-   ذخیره انرژی است.

2-   حفاظت در مقابل ضربه می کند.

3-   در تنظیم دمای بدن نقش دارد.

هر سلول چربی می تواند ذخیره ای از تری گلیسیرید باشد که آن هم بیشترین ذخیره انرژی است. هر گرم از تری گلیسیرید 8 کالری دارد در حالیکه همان اندازه گلوکز 1 کالری دارد.

چربی بعد از مصرف وارد دستگاه گوارش شده و توسط آنزیمهای گوارشی شکسته می شود. سپس از طریق مجرای لنفاوی وارد سیستم خونی شده و از آنجا توسط کبد جذب شده، سرانجام به فرم ذخیره در می آید.

کاهش وزن همراه با سیگار نکشیدن مهمترین عامل برای کاهش ریسک بیماری قلبی است.

40 درصد از بیماری های قلبی به علت افزایش وزن است و این درصد در خانم های سنگین وزن به 70 درصد می رسد.

برای رسیدن به یک نتیجه خوب، پزشک و بیمار باید روی برنامه رژیم غذایی توافق داشته باشند.

در ضمن پزشک باید یک ارزیابی روتین برای رد کردن بیماریهایی همچون دیابت و غیره داشته باشند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب به جز مسئله پزشکی باید شخصیت فرد مد نظر باشد.

منطقی است که کاهش وزن در ماه اول 1.8 الی 2.3 کیلوگرم و 9 الی ۱۴ کیلوگرم  در عرض چهار یا پنج  ماه بعد باشد.

برای بدست آوردن ریت قابل قبول از کاهش وزن، دریافت انرژی باید روزانه ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری زیر مقدار انرژی مصرفی باشد.

همانطور که وزن کاهش می یابد، انرژی مورد نیاز  کم می شود.بنابر این علی رغم اینکه دریافت انرژی کاهش می یابد، میزان کاهش وزن نیز آهسته می شود.

بهترین رژیم، محدودیت کالری بین 900 الی ۱۲۰۰ در روز است.

وقتی انرژی دریافتی کمتر از این باشد، میزان مورد نیاز ویتامین و املاح تامین نمی شود، در اینصورت باید از قرص ویتامین استفاده نمود.

رژیم ایده آل:

50%                      (نشاسته) کربوهیدرات

20%-15                  پروتئین

کمتر از 30%             چربی

گرفتن رژیم باید به صورت آهسته و مداوم باشد. برنامه موفق شامل اصلاح عادات زندگی، ویزیت مکرر با پزشک معالج و همکاری اعضای خانواده است.باید دریافت کالری و میزان فعالیت یادداشت شود و نشانه هایی که منجر به تحریک اشتها می شود باید حذف گردد، به جز گرسنگی.

مکمل های غذایی (ترکیبات پروتئین و غیره) در موارد خاص و در مورد افراد بسیار چاق و با نظر پزشک معالج استفاده می شود.از مضرات مکمل های غذایی این است که موفقیت در کاهش وزن کوتاه مدت است و نگهداری و تداوم کاهش وزن در آن اشکال دارد.

متاسفانه رژیم های غذایی تکراری و برگشت وزن  اثر منفی بر فرد دارد.

زیرا مواردی با ادامه رژیم، میزان کاهش وزن آهسته تر می شود ولی برگشت وزن سریع تر می گردد. غیر معمول نیست که بیمارانی با دریافت کالری کمتر از کالری 1200 در روز کاهش وزن ندارند.

ادامه دارد…

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی