اوقات فراغت فرزندان: دكتر محسن بهشتي پور | خانواده مطهر

اوقات فراغت فرزندان: دكتر محسن بهشتي پور

اوقات فراغت فرزندانمان  را چگونه درتابستان برنامه ريزي كنيم؟
با سلام و تبريك به تمامي دانش آموزان و دانشجويان عزيز كه با تلاش و كوشش فراوان يك سال تحصيلي را پشت سر گذاشته اند،همانطور که با دیدن اولین جوانه و آمدن پرستوها، متوجه رسیدن بهار میشویم، میتوانیم شروع فصل تابستان را هم با جمله معروف ( مامان …. حوصله ام سر رفته  چكار كنم  و يا ديگر خسته شدم دق كردم از بس تو خونه ماندم …. ) علامت گذاری کنیم. تعطیلات تابستانی اصولا برای همه دانش آموزان بسيار سخت وكسل كننده است البته به غیر از افرادي كه بسيار صبور، مبتكر و خلاق  هستند. صادقانه بگوییم، اين ايام براي بسياري از خانوداه ها دردسری بزرگ به شمار میرود. با فرا رسيدن تابستان، فرزندان ما پس ازپشت سرگذاشتن يک سال تحصيلي توام با تلاش، درپي آنند که اززمان فراغت تابستاني خود بيش ترين بهره را ببرند. اوقات فراغت تضمین کننده سلامت و بهداشت روانى انسان است. خواندن مستمر و بدون وقفه فکرى و عملى، موجب خستگى جسمى و ذهنى مى گردد. به گونه اى که فرد نشاط و سرزندگى خود را از دست مى دهد و در مواقعى زمینه را براى بروز بسیارى از اختلالات روانى موجب مى شود. هيچ چيز بدتر از بزرگ کردن يک فرزند راحت طلب که همه چيزش را والدينش بايد در اختيارش بگذارند، نيست. کودک بايد ياد بگيرد که براي موفقيت تلاش لازم است و همچنين قدر و ارزش پولي که پدر و مادرش به دست مي آورند را بداند.
استفاده مطلوب و برنامه ریزى شده از اوقات فراغت حتى براى دانش آموزانى که به عللى در بعضى از دروس تجدید شده اند باعث نشاط و سرزندگى که یکى از شاخص هاى بهداشت روانى است مي شود و حتي قدرت یادگیرى و نگاهدارى ذهنى در آنها را نيز افزایش مى دهد.اوقات فراغت پديده اي است که ازيک سومناسب ترين بستربراي رشد وشکوفايي استعدادهاي گوناگون وابعاد مختلف وجود نوجوانان و جوانان به شمارمي آيد. وازسويي ديگرمي تواند زمينه سازبسياري ازمشکلات اجتماعي وبزه کاريهاي فردي و اجتماعي باشد.بنابراين اگربا آگاهي و دانش با آن روبه رونشويم و برنامه اي سنجيده و منظم براي رويارويي با آن نداشته باشيم،دچارصدمات وضررهاي جبران ناپذيري خواهيم شد چرا كه فقدان حداقلي ازاوقات فراغت درزندگي روزمره ، ولو ساعتي يا کمترازآن ،باعث افزايش اضطراب يا فشاررواني شده ،زمينه اختلال درقواي حسي وادراکي را فراهم مي آورد وفرد درتفکرمولد وخلاق با مشکل جدي مواجه مي گردد. به طورمسلم،همان طوري که ذکرشد فشارذهني ورواني ناشي ازفعاليتها ومشغله هاي مستمروبي وقفه نه تنها موجب اختلال دربهداشت رواني فرد مي شود بلکه قدرت فراگيري ، ادراک مطالب ونگاه داري ذهني را به حداقل مي رساند.
در کنار همه تأثیرات مهم و حیاتبخش اوقات فراغت و ارزشمندى هایى که دارد باید واقعیت ناخوشایندى را نیز مدّ نظر قرار داد. متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم نگرش مثبت در ذهن دانش آموزان نسبت به اوقات فراغت، نبودن برنامه هاى آموزشى و توجیهى در بهره ورى از فرصت هاى آزاد، به ویژه تعطیلات تابستانى و بلاتکلیفى ها و بى برنامگى ها، بررسى ها و مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهکارى کودکان و نوجوانان حاکى از آن است که در غالب موارد، انحرافات اخلاقى و آسیب پذیرى هاى اجتماعى با اوقات فراغت دانش آموزان ارتباط مستقيم دارد. به این معنى که آغاز یا فزونى بزهکارى ها در کودکان و نوجوانان در ایام فراغت و تعطیلات مدارس است، که فقر و فقدان انگیزه هاى رشد مزید بر علت آن است. بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت و اهمیت اوقات فراغت بسیار ضرورى است که برنامه هاى جامع تهیه و تنظیم گردد و با همکارى و مشارکت اولیا و مربیان در بهره ورى و بارورسازى این فرصت ها، زمینه پیشگیرى از هر نوع آسیب پذیرى را در ایام فراغت جوانان و نوجوانان فراهم آوريم. لذا ضروري است که اولياء ومربيان ضمن توجيه کودکان ونوجوانان نسبت به اهميت،ارزش ونقش حياتي اوقات فراغت درچگونگي حسن گذران فرصت هاي آزاد، آنها را ياري دهند. ازاين رهگذرانتظار مي رود فرصت استفاده مطلوب وبرنامه ريزي شده ازاوقات فراغت به آن دسته ازدانش آموزاني که به عللي دربعضي ازدروس تجديد شده اند نيزداده شود. چه بسا بهره مندي شايسته ازاوقات خوشايند فراغت مانع خستگي ذهني وفشاررواني دانش آموزان شده، با فراهم کردن نشاط وسرزندگي که ازشاخصه هاي بهداشت رواني است،  قدرت يادگيري ونگاه داري ذهني در آن ها افزايش مي يابد. بدون شک دربعضي ازموانع علت تجديدي دانش آموزان را بايد دروجود بي نظمي وبي برنامه گي دررفتارتحصيلي آنها جست. به نظرما مسئله فراغت کودکان، نوجوانان وحتي جوانان ازاهم مسائل قابل بحث درتربيت است.ازيک سو مي تواند عامل رشد وسعادت کودکان به حساب آيد وازسوي ديگرموجب بدبختي فساد وانحطاط آنها، عامل رشد وسعادت است درآن گاه که والدين ومربيان بتوانند به نحوي شايسته درآن برنامه ريزي کنند وازاوقات فراغت اين نسل نيکواستفاده نمايند. طبعاً عامل بد بختي وفساد است درآن هنگام که آنان به پناه خود رها شوند ودرخانه ومدرسه عامل سرگرمي واشتغالي برايشان نباشد. اين مسئله دامن گير همه خانواده ها و همه گروه ها و موسساتي است که به نحوي با کودکان و نوجوانان و جوانان سروکاردارند.
اما نباید فراموش کنید که این برنامه ریزی باید با مشورت اعضای خانواده انجام شود،تصمیمات آمرانه و خودخواهانه همواره موجب اختلاف خواهد شد.درضمن برنامه های ساده و ارزان میتوانند به اندازه تفریحات پرخرج جذاب و مفرح باشند، نکته مهم این است که قصد ما از اجرای آنها رفع تکلیف نباشد و همه با خوشی و خورویی در آنها شرکت کنیم.اگر بتوانید با چند تن از دوستان و اقوام برنامه ریزی کنید که علاوه بر استفاده از نظرات و پیشنهادات یکدیگر در امر برنامه ریزی، کاری کنید که همواره چند بزرگتر همراه بچه ها باشند و در عین حال باقی والدین زمانی برای رسیدگی به امور دیگر داشته باشند، تابستانی بسیار بهتر از سالهای پیش در انتظارتان خواهد بود. تحقيقات اجتماعي نشان مي‌دهد كه يكي از عوامل مهم بزهكاري در جوانان خالي بودن اوقات فراغت آنهاست و در اين ايام است كه زمينه‌هاي پذيرش فساد و اعتياد و انجام جرايم شكل مي‌گيرد. كمال مطلوب اجتماعي در اين مورد آن است كه تمام وسايل مادي و معنوي و فضاي سالم جهت بهره‌جويي عمومي آماده شود و با حذف زمينه‌هاي فقر اقتصادي و فرهنگي و تربيتي انگيزه‌هاي سالم در ميان طبقات مختلف جامعه پرورش يابد. ناكامي يكي از آسيبهاي رواني و اجتماعي است، آمادگي رواني و شخصيت نابهنجار، بيكاري، عدم تامين معاش، محروميت از كانون خانواده ، نداشتن امكانات مناسب براي گذران اوقات فراغت ، خميرمايه‌هاي ناكامي، وانحرافات اجتماعي است. به اين ترتيب بهره‌مندي از تفريحات سالم با افزايش سلامت روان مي‌تواند به پيشگيري از جرايم منجر شود بنابراين با ايجاد نوع جديدي از فراغتها در دوره جديد كه حاصل رشد فراغتهاي فردي در برابر فراغتهاي جمعي است احتمال ايجاد نوعي اعتياد ناشي از استفاده مكرر لذت جويانه و تكرار يك حركت را ايجاد مي‌كند كه اين امر به بهداشت روان افراد خسارت وارد مي‌كند.
يادش بخير در زمان بچه گي ما ، تابستان با شور و حرارت خاص خودش شروع مي شد، با بالا رفتن گرما سه ماه تابستان تخت هاي چوبي، در كنار حوض وسط حياط چيده مي شد و شب ها هم كليم ها براي انداختن رختخواب شب، روي پشت بام ها پهن مي شد و ما بچه ها به اتفاق پدر ومادرمان، شب ها روي پشت بام مي خوابيديم و به رصد ستاره هاي آسمان دلمان غنچ می رفت و پلک هایمان خسته از شمارش ستاره ها و در پی يافتن ستاره هاي  دب اکبر و دب اصغر ، سنگینی می کرد و به خواب خوش می رفتیم و روزهایش را هم به همراه پدر و برادر خود مي رفتيم درب مغازه پدر و يا پدر بزرگ و پا به پای آنهاكار مي كرديم و از تجارب كسب و كارآنها نهايت بهره را مي برديم. اینطورنبود دور از جان شما مثل برخی از دخترکان و پسران نازک نارنجی امروزی زیر باد کولر و پشت رایانه، در اتاقی درب بسته اوقاتمان را سپری کنیم و یا دائم از سر رفتن حوصله مان بنالیم، و وقت هاي مفيد وپر بار زندگي خود را الكي پشت سر بگذاريم مثلآ رفتن به ، کافی نت، گیم نت، قهوه خانه، سینما و محافل دوستانه. اوقات فراغت حساس ترين ارزشمند ترين ، پر بارترين اوقات زندگي آدمي مي باشد اين اوقات همانند شمشير دو دمي است كه لبه آن مي تواند زمينه ساز خلاقيت ، هنر آرايي ، لبه ديگر آن عاملي در جهت گرايش به بزهكاري و آسيب پذيراجتماعي باشد .
اين را باور داشته باشيد كه تحقيقات نشان مى دهد اوقات فراغت همواره بستر مناسبى براى بروز خلاقیت ها و نوآورى هاي دانش آموزان است. زيرا ذهن انسان به فعالیت موظفى مشغول نیست، لذا مى تواند فارغ از قالب هاى از پیش طراحى شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد. انسان در اوقات فراغت آزادانه مى اندیشد و در حل مسائلى که در حوزه شناختى او مطرحند از تفکر خلاق بهره مى گیرد و همین خمیرمایه نوآورى ها و اختراعات بشرى است. همچنين به اعتقاد روانشناسان، استراحت، تجديد قوا و غدد اعصاب، تفريح و سرگرمي در رشد شخصيت و برقراري تعادل در شكل‌گيري هويت، كسب معلومات و ارتقاي آگاهيها و پرورش و شكوفايي استعدادها و خلاقيتها بسيار مهم است كه همگي از جمله كاركردهاي اوقات فراغت به شمار مي‌روند. حال با توجه به دنیاى ماشینى امروز و گستردگى بخش هاى تولیدى و خدماتى و ادارى، اولیا و مربیان در قالب برنامه هاى عملى و با اعتمادسازى و اطمینان از محیط کارى سالم زمینه ساز اشتغال نوجوانان و جوانان را در کنار درس و تحصیل به عنوان بخشى از تعلیم و تربیت فراهم سازند تا مکمل آموزه هاى تئورى آنان و همچنین زنده کردن قواى درونى و بیرونى آنان باشد.
تعريف اوقات فراغت :
تعريف لغوي : در فرهنگ عميد فراغت به معني آسودگي و آسايش از كار و شغل در فرهنگ دكتر معين فراغت به معناي بي اعتنايي ، وارستگي ، فرصت ، مجال حاصل كردن ،آسوده شدن و به پايان بردن كار ي آمده است.تعريف واژه فراغت در لغت نامه دهخدا چنيني آمده است : فراغت فراغ فرصت و مهلت . مجال ، آسايش ، آرامي و استراحت ضد گرفتاري از كار و شغل ، آسودگي، آرامش. اوقات فراغت اوقاتي هستند كه به ميل و اختيار فرد در راه آموختن ، آفريدن ، ساختن ، پژوهش ، تربيت ، مشاركتهاي اجتماعي ، گسترش افق فكري و در بسياري از عرصه هاي ديگر صرف مي شود.
همچنين زمان فراغت را نيز به دو بخش تقسيم كرده اند:   1)  زمان كار        2) زمان خارج از كار
زمان خارج از كار خود به چند دسته تقسيم مي شود : زماني كه ارتباط با كار روزانه دارد مثلا ً اوقاتي كه صرف رفت و آمد به محل كار مي شود زماني كه براي وضع احتياجات زيستي ( تغذيه ، خواب ، نظافت ) مي گذرد ، بالاخره آنچه را كه مي توان فراغت ناميد اموري است مثل مطالعه ، فعاليتهاي اجتماعي ، استراحت ، ورزش ، تماشاي نمايش و نظاير آنها پس از اوقات فراغت (وقت آزاد ) را با زماني كه بعد از كار روزانه باقي مي ماند نبايد اشتباه كرد. بايد آن را جزيي از اوقات خارج از كار شمرد كه صرف ارتقاء سطح فرهنگ ، ورزش ، استراحت ، فعاليتهاي اجتماعي و …….. مي شود .
دوم اينكه كاري كه از آن فرد معيشت خود را تأمين مي كند از ساير فعاليتها جدا باشد با توجه به اين دو شرط فراغت عنوان نموده كه : فراغت مجموعه اي از اشتقالات است كه فرد با  رضايت خاطر براي استراحت يا تفريح يا به منظور توسعه آگاهي ها و فراگيري غير انتفاعي و يا مشاركت اجتماعي داوطلبانه ، بعد از رهايي از الزامات خانوادگي واجتماعي بدان مي پردازد.
برخي نيز اوقات فراغت را جهت فرار از مشكلات روزانه ، وقت گذراني ، احساس يك زندگي تخيلي و يا مبارزه با عصبانيت و هيجان ذكر نموده اند يا عنوان شده كه فراغت يك وقت اختياري است يا زماني است كه شخص بدون قيد و تعهد آزاد به انجام امور مورد نظر خود باشد. بنابر اين براي اوقات فراغت بايد تدبير جامعي انديشيد به نحوي كه بتوان به جوانان سلسله اي از تفنن هاي مورد توجه آنها را با نشاني از موفقيت عرضه نمود بهر حال مسلم اين است كه چگونگي گذران اوقات فراغت از جايگاه ويژه اي در فعاليتهاي اجتماعي افراد جامعه برخوردار است و اين جايگاه ويژه لزوم توجه مسئولين و سازمانها ي اجرايي را به برنامه ريزي و رهبري اين فعاليت ها روشن مي سازد و اينكه اگر با اين مسئله بطور جدي مواجه نشويم مشكلات فراواني را ايجاد مي نمايد .
اوقات فراغت فرزندان خود را چگونه مديريت كنيم.
خمیازه های کشدار بچه ها در سایه نبود برنامه ریزی است. پس بايست هرچه زودتر اقدام كنيم.
1- وقت تلف كردن ممنوع! به هر شكل و از هر راه و به هر عنوانى.
2- همه زندگی كه درس خواندن و كلاس رفتن و كار نیست. پس تكلیف استراحت و اوقات فراغت چه می‌شود؟ بله درست مي گوييد اما به شرط اينكه یك برنامه‌ریزی اساسی برای اوقات استراحت و فراغت خود پيدا كنيد.
3- اجازه تغییر و جابه‌جایی در برنامه‌ها را داريد، اما اجازه حذف برنامه‌ها را ابداً ! این را هم بگویم: آى! جوانها! با شما هستم. اوقات فراغت را دست‌كم نگیريد. مي‌توانيد خيلي كارهاي بزرگ و مهم و اساسي را در اين اوقات انجام دهيد كه شايد مواقع ديگر هرگز نتوانيد آنها را انجام دهيد پس دقت كنيد.
4- بهتر است با شروع تعطيلات يک دفتر 100 يا 200 برگ  و يا حتي تقويم سالهاي قبل كه به درد نمي خورد را تهيه کنيد بعد از آن کارهايي را که هر روز انجام مي دهد، در آن بنويسيد. اولين فايده اين عمل اين است كه کم کم به اين فکر مي افتيد که کارهاي مثبتي انجام دهيد تا چيزي براي نوشتن دردفتر داشته باشد. شما با يک تير دو هدف را نشانه گرفته ايد ، اول اينکه اوقاتي را صرف نوشتن خواهيد کرد، که اين کار مهارت نوشتن و دقت و تمرکز شما را بالا مي برد. و دوم اينکه براي ساير اوقات تان نقشه هاي  خوب و بهتري مي توانيد کشيد البته بهتر است از ديگران نيز كمك بگيريد.
5- در فصل تابستان باشگاه هاي زيادي براي انواع ورزش ها،اماده شده و حاضرند از شما ثبت نام مي کنند. با شناسايي يکي از اين باشگاه هاي معتبر مي توانيد از مزاياي آنها بهره مند شويد. اين کار موجب بالا بردن سلامت جسمي و رواني، افزايش مهارت هاي اجتماعي مانند مهارت هاي ارتباطي و پرکردن اوقات فراغت شما مي شود. فعالیت بدنى به عنوان یک امر ضرورى در غنى سازى اوقات فراغت جوانان تأثیرات فراوانى دارد. استخوان ها و عضلات و مفاصل سالم، وزن بدن شان تنظیم، چربى ها کاهش و در فعالیت قلب و ریه ها مؤثر است، از همه مهم تر اضطراب و افسردگى را کاهش مى دهد. بازى ها، ورزش ها به شما خودباورى و اتکاى به نفس مى دهد و موجب موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعى در شما به وجود مى آورد و خطرات ناشى از زندگى پر استرس و بى تحرک امروزى را کاهش مى دهد. تحقیقات نشان مى دهد که جوانان در طول دوران بلوغ هر چه بیشتر تحرک جسمى و حرکتى داشته باشند. فعالیت هاى سالم ورزشى نه فقط در تعادل بخشیدن به جسم و جان تأثیر دارند، بلکه همراه خود، صفاتى از قبیل جوانمردى، آزادگى و پاکى را مى آورند. واقعيت اين است كه معمولاً در بین ورزشکاران نوجوان کمتر اختلالات رفتارى گزارش شده است، زیرا ورزش، نیرو و انرژى هاى متراکم و سرگردان را در مسیر سالم و جامعه پسندى جارى مى سازد. تأثیر دیگر ورزش را در پایمردى و استقلال و استقامت نوجوان در برابر مشکلات باید جستجو کرد. ورزش مى تواند در قالب تفریح هاى گوناگون به همراه گروه همسالان صورت گیرد، مانند دوچرخه سوارى، ورزش و بازى ها و مسابقات رقابتى مانند فوتبال، بدمینتون، تنیس، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال و … .
ز نیرو بود مرد را راستىز سُستى کژى زاید و کاستى (فردوسى)
6- شما چه پسر باشيد و چه دختر، لازم است آشپزي را در خانه ياد بگيريد. پس حداقل هفته اي يک  يا دو بار يک وعده غذاي  را براي افرادخانواده تهيه کنيد. و اگرچنانچه تهيه غذا را بلد نيستيد و نمي دانيد بهتر است از مادر و يا افراد بزرگتر آنها را ياد بگيريد. و يا مي توانيد آنرا از کتاب آموزش آشپزي بياموزيد. با انجام اين كار هم نشاط و علاقه شما به آشپزي بيشتر مي شود و هم قدر مادر خود را بيشتر مي فهميد كه چقدر برايتان زحمت مي كشد و از طرفي هم ديگر غذاها را دور نمي ريزيد و اسراف نمي كنيد و در نهايت آينده خود را نيز  در زندگي مشترك ( ازدواج ) تامين نموده ايد.
7- يادگيري يک زبان خارجي به نوعي كه يك آموزش اجباري برايتان نباشد. بلکه اين کار را يک تفريح براي خود بدانيد. کافي است شما نسبت به فوايد يادگيري يک زبان خارجي آگاهي پيدا کنيد و بدانيد فراگيري آن چقدر مهم است. بدون شک علاقه شما براي يادگيري به مراتب بيشتر خواهد شد. اگر احساس کنيد اين يادگيري به نوعي تکرار همان درس هاي مدرسه است، ممکن است کمي مقاومت نشان دهيد و فايده اي ازآن نبريد.
8- يک تفريح يک روزه و يا بازديد از يک موزه مي تواند تجربه اي جالب و مفيد و آموزنده براي شما باشد. موزه جايي براي آشنايي با فرهنگ ها و تاريخ گذشتگان و معاصران است. سعي کنيد در تابستان شرايطي را فراهم آوريد تا تمام موزه هاي شهر را ببيند و به ديدن عكاس خانه ها و همينطور يادگيري فن عكاسي برويد. دوربيني تهيه كنيد و از تصاوير زيباي اطرافتان عكس بگيريد. آنها شما را به ياد خاطرات قشنگ مي اندازد.
9- يکي از ويژگي هاي جوان نوآور، دارا بودن تفکر صحيح است. اساساً انديشيدن، زيباترين و بامعناترين پديده در زندگي است كه در موفقيت‌هاي زندگي نقشي ويژه دارد. شما مايل هستيد از تأثير فکر در حل مشکلات و مسائل پيچيده اي که در برابرتان است، آگاه شوند و به عبارت ديگر، از کارآيي نيروي تفکر در تعيين مسير و راهشان آگاهي يابند و ياري گيرند. منظور از تفکر، ارتباط دادن افکار با يکديگر به منظور دست‌يابي به مفهوم کلي يا راه‌حلي براي يک مسئله است، واژه فکر به معناي نوعي سير و مرور بر معلومات موجود خاص در ذهن است تا شايد از مرور در آنها و در نظر گرفتن آن، نادانسته هايي براي انسان کشف شود. یکى از ابزارهاى مهم و غیر قابل انکاركه بي تردید در غنى سازى اوقات فراغت همگان مؤثر است مطالعه مي باشد. مطالعه یک کتاب و یک قصه شیرین و یا سرگذشت انسان هاي موفق مى تواند به زندگى شما معنا و هدف ببخشد و دیدگاه تازه اى به شما هديه بدهد. فواید مطالعه و کتابخوانى براى نوجوانان و جوانان بر کسى پوشیده نیست و باید شما نوجوانان و جوانان  از مهارت هاى لازم جهت مطالعه و انگیزه هاى کافى براى دستیابى به سطح مطلوب در این امر برخوردار شويد.
اي برادر تو همه انديشه‌اي      مابقي خود استخوان و ريشه‌اي
10- اگر چنانچه مي توانيد و امكانات لازم را براي تهيه كارها ي دستي و ارزان قيمت در منزل خود را داريد تلاش كنيد با ديگران هم كلاسيان خود، كاري گروهي و دسته جمعي راه بيندازيد و سود حاصله را دربين خود تقصيم كنيد.
11- زندگي فردي و اجتماعي هيچ‌کس، بدون وقت‌شناسي و ايجاد نظم و برنامه به سامان نمي رسد؛ نظم در تقسيم صحيح وقت و برنامه‌ريزي و مديريت و اجرا برنامه ها از نشانه هاي انسان موفق است، پس تلاش كنيد هميشه و درهمه حال وقت شناس و دقيق باشيد .

اما وظايف پدرات و مادران نسبت به اوقات فراغت فرزندان
1- حمايت فرزندان : کارشناسان معتقدند که کودکان و نوجوانان و جوانان در تعطیلات تابستان مى توانند به جاى بیکارى و وقت گذرانى هاى بیهوده که در بسیارى اوقات، زیان هاى فراوانى به بار مى آورد، با آموختن کارها و مهارت هاى جدید اوقاتى پربار را سپرى کنند. اگر انرژى نوجوانان در مسیر مثبت و کار و تلاش قرار گیرد آنان را سعادتمند و مسرور مى سازد. اولیا و مربیان با توجه به دوران بلوغ که مرحله ظهور و شکوفایى استعدادها و خلاقیت هاست، باید متناسب با استعدادى که دارند نیروهاى نوجوانان و جوانان را به کار گیرند تا در جهت مثبت حرکت کنند. ولى باید کارهایى را به آنها محول کنند که از عهده آنان برآیند و قادر به انجام آنها باشند تا موجبات بیگارى و محرومیت از تحصیل و تفریح را فراهم نسازد و آنها را به استثمار و بهره کشى نکشاند.
2- پرورش روح دین و دیندارى
یکى دیگر از وظایف مهم جوانان و نوجوانان در این غنى سازى اوقات فراغت ، پرورش روح دین خواهى و خداجویى است. بصورتي كه درك كنيد، به جاى آنکه انسانهاي تنها باشيد، بهتر و زيباتر است، با خداي خود گام بردارد، زيرا خداوند مظهر آرامش، عشق و معنویت است كه موجب انتشار انرژى در روح و جسم شما مى شود. به دامن طبیعت ببرويد و گستره آسمان و دریا و صحرا را ببینند و هنرمندى خالق را در این زیبایى ها مشاهده نمایند و خدادوستى و پیوند با خدا را بیاموزيد که این زندگى را خداوند با تمامي نعمت هايش برايتان فراهم نموده و شما بايست قدرآن را بدانيد و ازآن به درستي استفاده كنيد.
حضرت علي (ع) مي فرمايد : براي مؤمن خوب است كه 3 ساعت ( شبانه روز خود را  به 3 دسته تقسيم كند ) ساعتي را كه در آن با پروردگارش راز و نياز مي نمايد و ساعتي را كه در آن معاش خود را اصلاح كند و ساعتي را كه بين لذت و خوشي آن چه كه حلال و نيكوست آزاد گذارد.
3- تقویت عاطفه و محبت
پدر و مادرها بايست توجه داشته باشند كه در این ایام فراغت کودکان  و نوجوانان و جوانانها، هنوز در کنار آنها زندگى مى کنند و چشم و دل به راه آنان هستند این فرصت را مغتنم بشمارید و دست محبت و نوازش خود را بر سر آنها بکشید و آنها را از این نعمت محروم نسازید که بالاترین فقر و ندارى و کمبودها همان فقر عاطفى و محبت است و نتیجه و حاصل محبت به قدر لازم و یا در حد کمبود و فقدان آن بر همه ما آشکار و مبین است. محبت به فرزندان، نگاه پر مهر به آنان که نیاز به بهره مندى هاى مادى فراوان و غیره ندارد، چه بسیار انسان هاى تهیدستى که قلب پر مهر و نگاه سرشار از محبت شان به فرزندان، فرزندان آنها را با سعى و کوشش خودشان به سعادت رساندند.
با امید به اینکه تابستانی خاطره انگیز به همراه داشته باشید

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی