تغذيه سالم(قسمت اول)-(دکتر محمدرضا صفاریان پور) | خانواده مطهر

تغذيه سالم(قسمت اول)-(دکتر محمدرضا صفاریان پور)

توجه به سلامتي و حفظ آن يكي از مهمترين دغدغه هاي نوع بشر از آغاز تا به امروز بوده است .در روزگار بسيار دور بيماري را ناشي از عوامل ماورايي  مانند نفرين ها و طلسمها مي دانستند و يا حداكثر آن را به نحسي مكان يا آب وهواي ناپاك و مسموم نسبت مي دادند.سپس بر اثر تجربيات مداوم و ثبت آن ها توسط افراد كنجكاو و پايه ريزي علم تجربي، آگاهي انسان شروع به تزايد نمود تا به امروز كه دانش به شاخه ها و دسته هاي گوناگون و متنوع رسيد.

يكي از اين شاخه ها علم تغذيه مي باشد كه به بحث در مورد مواد غذايي و املاح مورد نياز هر فرد در شبانه روز و در مراحل مختلف زندگي وي مي پردازد. بايد توجه داشت انتخاب مواد و مصالح مناسب اوليه در ساخت يك سازه و يا هر اسباب و وسيله ديگر از اولويت هاي برنامه ريزي مي باشدلذا تغذيه سالم را نيز مي توان از اولويت هاي يك زندگي سالم و سرشار از سلامتي دانست.

غذايي كه مي خوريم منبع انرژي و مواد مغذي براي بدن ماست ، خوشبختانه در جامعه امروز ما، اكثريت طبقه متوسط و رو به پايين از لحاظ درآمد، براي مصرف مقادير كافي غذا به ندرت دچار مشكل هستند اما مساله اصلي داشتن تغذيه صحيح است. به علت نبود آگاهي كافي به ميزان كالري مورد نياز چاقي و به دنبال آن بسياري از بيماري هاي مزمن مثل : بيماري هاي قلب و عروق، ديابت ،پوكي استخوان و… گريبان نسل جديد و قديم ما را گرفته و شمار افرادي كه به سمت چاقي پيش مي روند رو به افزايش است كه زنگ خطري براي آينده سلامت كشور است.حال جهت آشنايي بيشتر به مطلب فوق،در ذيل به تشريح بيشتر مي پردازيم.

هيچ غذايي به تنهايي فراهم كننده تمام نيازهاي غذايي بدن ما نمي باشد رژيم سالم رژيمي است كه تاكيد بر سبزي ها ،ميوه جات،غلات و منابع پروتئيني كم چربي داشته باشد. چنين غذاهايي وضعيت تغذيه را به نحو چشمگيري بهبود مي بخشد و ما را در دستيابي به وزن مطلوب ياري مي بخشد .آگاهي از اجزاي مواد غذايي در ايجاد تنوع در رژيم غذايي ياريگر است و اين تنوع ما را هم به كنترل كالري و هم لذت بردن بيشتر از غذا خوردن رهنمون مي سازد.

اجزاي مواد غذايي:

1-كربوهيدات ها :

منبع اصلي انرژي بدن ما هستند و به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:

الف- نشاسته (كربوهيدرات هاي كمپلكس) :عمدتا داخل نان ،برنج، سيب زميني ،ماكاروني و امثال آن ها يافت مي شوند.

ب- قندها (كربو هيدرات هاي ساده): معمولا شيرين مزه هستند و در ميوه ها ،خوراكي هاي حاوي شكر يافت مي شوند .

فرايند هضم غذا كربوهيدرات هاي دسته اول را به دسته دوم تبديل مي كنند كه سوخت اصلي مورد استفاده بدن را تامين مي سازد. تقريبا 55 تا 65 درصد كالري روزانه بدن از اين دسته از مواد تامين مي شود و بايد سعي شود قسمت عمده آن از نوع كمپلكس ها باشد.

2-پروتئين:

وظايف متعددي بر عهده اين جزء از مواد غذايي مي باشد از ساخت اسكلت عضلات گرفته تا افزايش قدرت دفاعي بدن ،تنظيم سوخت و ساز ،راه اندازي سوخت و ساز و… بسياري از فعاليت هاي ديگر،لذا كمتر جهت تامين انرژي در بدن به كار مي روند.پروتئين ها از اجزايي به نام اسيد هاي آمينه ساخته مي شوند كه تعداد آنها بالغ بر بيست نوع متفاوت مي باشند. بدن ما به شكل طبيعي تعداد ي از اين بيست نوع را توليد مي كند ولي تعدادي از اسيدهاي آمينه بايد توسط رژيم غذايي تامين شود .اين ها اسيدهاي آمينه ضروري ناميده مي شوند و يكي از دلايلي كه رژيم گياهخواري صرف توصيه نمي شود لزوم تامين همين اسيدهاي آمينه مي باشد .منابع پروتئين هم گياهي و هم جانوري مي باشد كه رژيم متعادل تركيبي از هر دو مي باشد.

الف :منابع گياهي مانند:غلات،حبوبات،سبزي ها و انواع مغزها

ب-منابع جانوري مانند:گوشت،غذاهاي دريايي، تخم مرغ و…

ادامه دارد

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی