یائسگی : دکتر پروین رهبر | خانواده مطهر

یائسگی : دکتر پروین رهبر

یائسگی قطع دائم پریود و باروری در زنان است. شروع آن 12 ماه بعد از آخرین پریود است. یائسگی یک پدیدۀ بیولوژیک و طبیعی در زندگی خانم ها بوده و توآم با تغییرات فیزیکی و روحی در بدن می باشد. بنابراین یک بیماری نیست. سن متوسط یائسگی 51 سالگی است و موارد نادری شروع آن تا 60 سالگی ادامه دارد.

این پدیده یک تغییر اجتناب ناپذیر در زندگی زنان است و هر زن سالم  در میانسالی آنرا تجربه می کند. یائسگی یک دوره است وسالهائی از عمر یک زن را شامل می شود. سه مرحله دارد: قبل از یائسگی- یائسگی – بعد از یائسگی

مجموعۀ این سه مرحله در طی 42-58 سالگی اتفاق می افتد. علائم قبل از یائسگی معمولآ 4- 5 سال قبل از آخرین پریود بوده، مواردی از 10 سال قبل از آخرین پریود شروع شده است. طول مدت علائم بعد از یائسگی متفاوت بوده،عده ای آنرا 10 سال بعد از یائسگی عنوان کرده اند،ولی گاهی تا آخر عمر ادامه دارد.

جالب است که معمولآ سن یائسگی در خانم ها همان است که در مادر و مادر بزرگشان اتفاق افتاده است.

علت چیست؟

علت یائسگی اساسآ کاهش هورمونهای زنانه یعنی استروژن و پروژسترون و با سهم کمتر تستوسترون(هورمون مردانه)می باشد.

تغییرات هورمونی در این دوران در خانمها بسیار متفاوت است.در حقیقت میزان بالانس هورمونی و علائم مربوطه به آن منحصر به خود فرد است و مدل واحدی ندارد و هر فردی بطریق خود آنرا تجربه می کند.

عده ای این دوران را بسیارآرام و بدون مشکلات می گذراند و عده ای این پدیدۀ را دوران پیری بحساب آورده و در نتیجه این دورۀ بیولوژیک، کاملآ ساده را به یک دورۀ بسیار پر درد سرمبدل می کنند.

70 در صد خانمها علائم یائسگی را تجربه می کنند.

علائم

بسیاری از علائم در سه مرحله مشترک است. تجربۀ تنوع علائم و شدت و ضعف آن در خانمها متفاوت است.

  • پریودهای نامرتب که فقط در دوران قبل از یائسگی دیده می شود ، تنها راه تفکیک آن از مرحلۀ یائسگی و بعد از یائسگی است. این اختلال پریود به هر شکلی می تواند باشد. شایع ترین مدل آن نزدیک شدن پریودها بهم می باشد.
  • گرگرفتگی(داغ شدن ناگهانی بدن) که خیلی شایع است
  • عرق شبانه
  • بیخوابی
  • کاهش حافظه و عدم تمرکز و فراموشی
  • تغییرات رفتاری و تحریک پذیری
  • اضطراب،گریۀ ناگهانی و افسردگی
  • سردرد و سرگیجه
  • تشدید پوکی استخوانی و درد مفاصل و عضلات
  • کاهش میل جنسی(شایع است)،خشکی و خارش مهبل و  مشکلات ادراری
  • افزایش چروک پوستی، ریزش مو و افزایش موی صورت بخصوص در پشت لب بالا
  • افزایش وزن بخصوص در ناحیۀ شکم، فقدان انرژی،طپش قلب ، فشار خون بالا
  • بیماری قلبی کلسترول بالا، دردناک بودن پستان ها و  تغییر بوی بدن و دهان.

توجه: درمرحلۀ یائسگی وبعد از یائسگی نباید پریودی وجود داشتنه باشد.

آیا میدانید بطور متوسط یک زن 500 سیکل پریود از شروع 12 سالگی تا زمان یائسگی دارد؟

قابل توجه خوانندگان عزیز: زمانی علائم ذکر شده در بالا به دوران یائسگی نسبت داده می شود که بیماریهای جدی رد شود. بنابراین جهت تشخیص به پزشک مراجعه نمایید. در ضمن تمام علائم بالا قابل درمان است.

ستون شود:تغذیه صحیح در دوران یائسگی
  • مصرف برخى از مواد غذایى كه حاوى استروژن گیاهى هستند، در حفظ تعادل این هورمون و كاهش علائم و عوارض مربوط به یائسگى بسیار مفیدند. فیتو استروژن ها (استروژن هاى گیاهى) از نظر ساختمانى شبیه استروژن بوده و مصرف آن توصیه مى گردد.
    از جمله این مواد غذایى «لوبیاى سویا» است كه حاوى تركیبات طبیعى از استروژن به نام ایزوفلاون مى باشد كه در درمان پوكى استخوان، بیمارى هاى قلبى _ عروقى و سرطان هاى مربوط به هورمون استروژن مثل سرطان سینه بسیار مفید است.
    همچنین طى تحقیقات به عمل آمده «تخم بذرك» نیز در زنانى كه دوران یائسگى را تجربه مى كنند، باعث فعالتر شدن اثرات استروژنیك در بدن مى شود.
    جایگزینى هورمون استروژن در این افراد بایستى همراه با پروژسترون نیز باشد. آنتى هیستامین ها، داروهاى ادرارآور، كافئین و الكل باعث افزایش خشكى مخاطات بدن مى شود، بنابراین بایستى از مصرف این تركیبات حتى المقدور پرهیز نمود. ورزش منظم باعث كاهش گرگرفتگى، برافروختگى و سایر علائم مربوط به یائسگى مى شود.
    همچنین استفاده از  ویتامین E  و ویتامین C  به شكل تركیبات موضعى براى جلوگیرى از خشكى مخاط بدن توصیه می شود. 

    به طور کلی  مواد غذایى مفید جهت تعدیل علائم یائسگی عبارتند از :لوبیاى سویا، شیر سویا، گندم كامل، برنج سبوس دار، تخم بذرك، میوه هاى تازه، سیب، توت فرنگى، گلابى، انگور، خرما، انجیر، كشمش، بادام، جعفرى، آجیل، انار، هلو، گوجه فرنگى، سبزیجات تازه، مارچوبه، كلم بروكلى، چغندر، سیب زمینى، فندق، عسل، شوید، زیره، دارچین، گشنیز، رازیانه، آب سیب، كرفس، آب هویج، آب انگور و اسفناج.

 

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی