كنجد، نعمتي ديگر از خالق بر مخلوق-(دکتر سید غلامرضا موسی پناه) | خانواده مطهر

كنجد، نعمتي ديگر از خالق بر مخلوق-(دکتر سید غلامرضا موسی پناه)

كنجد به نام لاتين (Sesamum indicum) و نام انگليسي (Sesame) مي باشد.  گفته مي شود كه اين گياه براي اولين بار از هند آمده است. تاريخچه استفاده كنجد به سال هاي 1600 قبل از ميلاد برمي گردد. گياهي يكساله به ارتفاع تا يك متر با انتهاي كركدار و با گل هاي سفيد و يا قرمز رنگ مشاهده مي شود. داراي برگهاي بيضي شكل ، باريك و دندانه دارمي باشد. دانه كنجد به رنگهاي سفيد، زرد، سياه و قرمز وجود دارد كه با پوست و يا بدون پوست استفاده مي شود. اما نوع پوست دار مواد غذائي غني تري نسبت به بدون پوست آن دارد. براي مثال در 100 گرم دانه كنجد پوست دار 989 ميلي گرم كلسيم در حاليكه در بدون پوست آن 131 ميلي گرم كلسيم وجود دارد. 

مورد استفاده:

قسمت هاي مختلف كنجد قابل استفاده است.

دانه كنجد بيشتر مواد مورد لزوم بدن را داراست و به همين جهت در فرصت هاي كم براي غذا خوردن ، بهترين خوراكي جهت تامين مواد مورد نياز بدن مي باشد به ويژه اينكه كنجد زود هضم است.

برگ آن را دم كرده وبراي درمان سرفه و اسهال خوني استفاده می کنند. آب برگ كنجد (خام يا جوشانده) براي تقويت مو بسيار مؤثر است.

روغن كنجد كه از دانه خام آن بدست مي آيد داراي آنتي اكسدانت طبيعي، انواع ويتامين ها، مواد معدني ، پروتئين، لسيتين و اسيد ها ي آمينه است. روغن كنجد در درمان يبوست، خشكي بيني، بواسير، سوختگي و زخم استفاده مي شود. در مراحل تهيه روغن كنجد دو ليگنن گياهي به نامهاي اپيسِسامين و سِسامينول بوجود مي آيند كه در خود دانه كنجد وجود ندارد.

ليگنن هاي گياهي علاوه بر خاصيت آنتي اكسيدانتي ، باعث پائين آوردن فشار خون و كلسترول مي شوند.

 روغن كنجد بين 6 تا سه ماه قابليت ماندگاري دارد. روغن كنجد را بهتر است به صورت خام مثلا در تهيه سس سالاد استفاده كرد و اگر در آشيزي استفاده شود نبايد حرارت شديد داده شود. بعضي افراد بويژه بچه ها ممكن است به آن حساس بوده وآلرژي نشان دهند.

مواد غذائي كنجد:

كنجد غني از اسيد هاي چرب اشباع نشده است. هر 100 گرم كنجد داراي 30 كيلو كالري انرژي است. كنجد داراي مواد معدني شامل روي، فسفر، منيزيم، آهن، كلسيم، منگنز، فيبر، سديم، پتاسيم، مس، كرم، آلومينيم، نيكل ونيز داراي پروتئين و ويتامين هاي E, C, A, B6, B1 مي باشد. غني از منابع گياهي ليگنن (سِسامولين و سِسامين) و استرول هاي گياهي  از جمله (سيتوسترول و كامپسترول) مي باشد  كه  در ساختار سييستم آنزيمي، ضد التهاب ، تورم و آنتي اكسيدانتي نقش دارند.

كنجد همچنين داراي اسيد اوليئك (25-47%) ، اسيد لينو ليئك(40-44%)، اسيد چرب اشباع(12-16%)، پروتئين(16-27%) و قند(18-25%) مي باشد.

ميزان مواد معدني در 36 گرم كنجد كه داراي 206 كالري انرژي نيز مي باشد شامل:

مس ( mg1.5) ، منگنز( mg 0.9 ) ، كلسيم(mg 351 ) ، آهن(mg5.2) منيزيم(mg 126.4) ، فسفر(mg 226.4) ، روي(mg 2.8) ، (  B1 mg 0.3) ، فيبر(mg 4.2 ) ، كل استروئل هاي گياهي(mg 257) ،

 

اثرات كنجد:

كنجد از مهمترين خوراكي ها براي جوان ماندن به شمار مي رود. بدليل داشتن انواع مواد غذائي مفيد از خوراكي هاي بسيار غني از نظر سلامتي محسوب می شود. اثرات مفيد كنجد در بدن بسيار است واز آنها موارد زير قابل توجه است:

-باعث كاهش فشار خون، چربي و كلسترول

-تخفيف درد هاي روماتيسمي و دردهاي آرتروز

-پيشگيري ميگرن، سرطان روده، پوكي استخوان

-كاهش عوارض يائسگي

-تقويت اعمال كبد و كليه

-جلوگيري از سفيد شدن وريزش مو.

-افزايش قدرت جنسي و افزايش اسپرم

-افزايش شير در مادران

-تقويت حافظه

-از بين بردن ضعف عمومي بدن

-از بين بردن سوزش و زخم سوختگي

-از بين بردن زبري پوست و ترك آن

-كاهش  و درمان خونريزي بواسير

-جلوگيري از سرطان پروستات

-خونساز

 در موقع نگهدار آن دقت كنيد كه:

در محل مرطوب نگهداري نشده باشد در غير اينصورت بو و مزه طبيعي آن عوض مي شود و بوي غير طبيعي مي گيرد. در ظرف در دار و در جاي تاريك و خنك نگهداري شود. كنجد پوست دار را تا 6 ماه و كنجد بدون پوست را تا سه ماه مي توان در يخچال نگهداري كرد ولي هر دو نوع تا يك سال در فريزر حفظ مي شود.

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی