غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر (مریم مرادیان نیری- کارشناس علوم تغذیه) | خانواده مطهر

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر (مریم مرادیان نیری- کارشناس علوم تغذیه)

ooous-oouuus

افزایش قیمت مواد غذایی در این روزها موجب شده است که قسمت زیادی از درآمد خانواده ها، صرف خرید این مواد شود. یکی از راه های کاهش این مخارج این است که در خانه غذا بپزید و کمتر به رستوران ها و فست فودها بروید.

پختن غذا در منزل و به عبارتی مصرف غذاهای خانگی، حداقل دو مزیت بزرگ دارد:
1- باعث پس انداز پول شما می شود.
2- به حفظ سلامتی شما و خانواده تان کمک می کند.
البته ما می دانیم خوردن غذا در بیرون از منزل می تواند لذت بخش باشد، ولی باید بدانید که غذاهای بیرون، معمولا چربی و کالری بالایی دارند.
یک بار که تصمیم گرفتید غذا بپزید، دستورالعمل پخت و پز چندین نوع از غذاهای مورد علاقه تان را جمع آوری کنید و آنها را به صورت خلاق تنظیم نمایید.
به این ترتیب که فکر کنید چه موادی را می توانید جایگزین مواد اصلی موجود در دستورالعمل آشپزی تان نمایید. با استفاده از برخی از پیشنهادات زیر شما می توانید مکان یکنواخت پخت و پز خود را به آشپزخانه ای آزمایشی و شخصی تبدیل نمایید!!!
* به اندازه های کم تر از حد معمول فکر کنید.
شما می توانید به راحتی مقدار روغن، شکر و نمک غذا را کاهش دهید، بدون آن که افراد خانواده تان متوجه شوند؛ مثلابا قاشق غذاخوری یک چهارم روغن، یک سوم شکر و یک دوم نمکی را که همیشه مصرف می کردید، بردارید.
در عوض برای مزه دار کردن غذا می توانید از چاشنی ها و ادویه های دیگری استفاده کنید.
* به غذاهای کم چرب فکر کنید.
قسمت های لخم(کم چرب )گوشت را برای پخت و پز انتخاب نمایید. در مورد لبنیات از انواع کم چرب استفاده نمایید، مانند شیر و ماست کم چرب.
* به استفاده بیشتر از میوه ها و سبزی ها فکر کنید.
حتی اگر در دستورالعمل غذای شما، مقدار مشخصی میوه و سبزی وجود دارد، از این که مقدار یا انواع آن را بیشتر کنید نهراسید. علاوه بر این در فصول مختلف سال می توانید سبزی های دیگری را که در دسترس هستند، جایگزین نمایید.
اگر در دستور تهیه یک غذا، خبری از سبزی ها نیست، چه ایرادی دارد که کمی از این مواد را به آن اضافه نمایید.
* به غلات سبوس دار فکر کنید.
به جای نان سفید(مانند لواش) از نان سبوس دارمانند سنگک، به جای برنج سفید از برنج قهوه ای ، به جای ماکارونی های تهیه شده از آرد سفید از محصولات تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده نمایید.
بلغور گندم و جو انتخاب های خوبی هستند.
علاوه بر این ها، در دستورالعمل آشپزی می توانید نیمی از آرد سفید را با آرد سبوس دار جایگزین نمایید.
* به جانشین های سالم تر فکر کنید.
شما می توانید برای پخت غذاها به جای روغن جامد و کره از روغن های گیاهی مانند ذرت، زیتون و کانولا استفاده نمایید.
به نظر شما نمی توان از ماست چکیده(ماست کیسه ای) شیرین به جای سُس مایونز در سالاد الویه استفاده کرد؟
بیایید خلاق باشید و بعضی از دستورالعمل های تهیه غذاهای مورد علاقه تان را اصلاح کنید تا به یک غذای سالم تر تبدیل شود.
سپس غذاهایی را که با تغییرات خود پخته اید و خوب شده اند، یادداشت نمایید تا بار دیگر آنها را به کار برید.
سلامتی شما آرزوی ماست.
مریم مرادیان نیری- کارشناس علوم تغذیه

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی