رفع كج خُلقی با تغذیه سالم(سودابه قیصری) | خانواده مطهر

رفع كج خُلقی با تغذیه سالم(سودابه قیصری)

ufo

مردم، انواع و اقسام دلیل ها را مقصر و عامل اصلی كج خلقی و بی حالی خود می دانند، مثل آب و هوا، روز سخت كاری یا ترافیك. گاهی اوقات، خستگی شدید یا كج خلقی، مشكل احساسی پیچیده ای نیست، بلكه معمولاً به نوع تغذیه مربوط می شود. جینا ساترلند- متخصص تغذیه- می گوید : ثابت شده است كه انتخاب های غذایی، بیش از گذشته با بدحالی و افسردگی مرتبط هستند؛ بنابراین قبل از اینكه برای گذاشتن ظرف های كثیف در ظرفشویی به همسر خود غُر بزنید، به این فكر كنید كه چه غذایی را در این ظرف ها سرو كرده اید.

ساترلند غذاها و مواد مغذی را در جریان خلق و خو بسیار مهم می داند.
وی در مورد مواد غذایی می گوید:
كربوهیدرات ها
بسیاری از مردم هنوز هم كاهش وزن را با نخوردن كربوهیدرات ها مرتبط می كنند، در حالی كه كربوهیدرات ها بخش مهمی از یك رژیم غذایی سالم و متعادل هستند. برای اینكه در طول روز، انرژی لازم را داشته باشید، بسیار مهم است كه حتماً از غلات سبوس دار و حبوبات استفاده كنید. سروتونین(یك ماده شیمیایی در مغز و مرتبط با حالات عاطفی) تحت تأثیر نوع تغذیه است. اختلالات احساسی و اخلاقی مانند عصبانیت های فصل زمستان یا اختلالات فصلی (SAD) نیز با فقدان سروتونین در بدن مرتبط هستند و از این نظر، كربوهیدرات ها می توانند به تولید سرتونین كمك كنند.
پروتئین
غذاهای سرشار از پروتئین مانند تن ماهی، شیر، مرغ، جوانه گندم و تخم مرغ نیز تولید سروتونین در بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.
اسیدهای چرب اُمگا 3
ماهی آزاد، قزل آلا و دیگر غذاهای سرشار از امگا-3 نیز در بهترشدن حالات احساسی مؤثرند.
ویتامین C
ثابت شده است كه ویتامین C نیز به بدن كمك می كند تا با شرایط پُراسترس کنار بیاید و عملكرد سیستم اعصاب را بهبود می بخشد. آب پرتقال خالص و سایر مركبات ، منابعی بسیار غنی از ویتامین C هستند.
ویتامین E
تجربیات پزشكی نشان داده است افرادی كه دچار افسردگی هستند نیز از كمبود ویتامین E رنج می برند. هر چند روغن دارای چربی بالایی است، ولی باید به طور متعادل آن را مصرف كرد. به طور مثال، روغن كانولا( روغن گلزا) سرشار از ویتامین E است. آجیل های مختلف نیز منبع غنی این ویتامین هستند.
نویسنده : سودابه قیصری

ديدگاه ها در اين مطلب .

طراحی و اجرا توسط : امید حسینایی